Även det mest självklara kan vara en (hus)fasad — Bad Debts, av Peter Temple | deckare bokrecension

Jack Irish är advokat och privatdetektiv. Fast kanske är han idag mest en som hjälper till att sköta en hästspelares intet alltid riktigt renhåriga affärer. För ett antal år sedan – strax efter att hans hustru blev mördad –  var han försvarsadvokat för en småskurk som var anklagad för att ha kört på och dödat en kvinna. Han hittades berusad till medvetslöshet i bilen som hade kört på kvinnan några kilometer från olycksplatsen, där det också fanns ett vittne. Med all uppenbar bevisning dömdes han utan någon tvekan till flera års fängelse. Nu, flera år senare, har han kommit ut ur fängelset.

Jack Irish får ett flertal telefonmeddelanden, mer och mer desperata, från hans bortglömde före detta klient. Så småningom tar Irish reda på vem det är som ringt honom men då visar det sig att den före detta klienten hunnit bli skjuten på en parkeringsplats. Av en polis. Irish blir nyfiken, och med ett kanske lite dåligt samvete, så han börjar titta på vad som har hänt. Varför var den f.d. klienten så desperat när han ringde och lämnade meddelanden? Det dröjer inte länge innan han upptäcker att vittnet i bilolyckan nyligen blivit spårlöst försvunnen.

Ju mer Jack Irish börjar titta på historien, desto kallare vindar börjar det blåsa runt honom. Till och med hans gamle vän i poliskåren vill inte längre prata med honom…

Bad Debts är Peter Temples första bok (av fyra) om Jack Irish, en advokat och spelare i Australien som är lite på kant med världen. Det är en bok i traditionen ”hårdkokta” deckare, kanske inte så mycket på grund av Irishs egen hårdkokthet utan mer i miljöerna och språket. Korruption, vardagsvåld, småskurkar, allmänt dystra miljöer, men ändå med ett visst hop och en viss glimt i historien. En blandning mellan hårdkokt och noir.

Bad Debts är en bok som är spännande och har tempo och en historia leder långt in i politik och korruption. Lättläst och näst intill en bladvändare, men också mycket bra. En välkommen ny upptäckt. Två av hans böcker har även blivit film. Peter Temple föddes och växte upp i Sydafrika, men i trettioårsåldern flyttade han därifrån på grund av apartheid, som han kände sig delvis medskyldig till. Efter en kort tid i Tyskland slog han sig ner i Australien där han dog 2018 av cancer 71 år gammal.

(ISBN 978-1-78206-480-0)

4/5