På heder men kanske inte så mycket samvete — Better the Blood, av Michael Bennet | deckare bokrecension

Better the Blood, av Michael Bennet

Detective Senior Sargeant Hana Westerman är en av de mest erfara utredarna hos polisen i Auckland, Nya Zeeland. Hon är också Maori – av ursprungsbefolkningen – i en poliskår (och samhälle) som är huvudsakligen vit(t). När hon sitter i en domstolsförhandling för ett fall om en ung juridikstudent som har drogat och våldtagit en kvinna får hon ett mystiskt SMS. Det är en video som visar en byggnad som är ett av Aucklands kända knarkarkvartar, men utan någon förklaring. Hon förstår inte vad det handlar om men blir nyfiken, så hon tar med sig sin kollega, den unge assistenten Stan, till kvarten. Där hittar de inget alls. Tills de upptäcker att fasaden har ett fönster för mycket. Ett dolt rum döljer sig därbakom. De river lätt ner den falska väggen till rummet där de hittar … en upphängd man. Mördad. Men inte alls mördad genom att hängas, det syns genast att det bara är en iscensättning. Men fortfarande en helt obegriplig sådan. Varför upphängd? Varför bakom en dold vägg? Frågorna hopar sig. Och de blir inte färre när Hana hittar en mystiks symbol målad på en bänk utanför huset – målad i blod. Allt visar sig ha en koppling till något som hände för 159 år sedan. Och till Westermans allra första uppdrag hos polisen, för tjugo år sedan.

Better the Blood av Michael Bennett är den första boken om Hana Westerman. En andra är planerad. Boken utspelar sig på Nya Zeeland och dess historia spelar en viktig, för att inte säga central roll i historien. Maorifolket kom till ön för något tusental år sedan från en av de långt bort liggande öarna i Still Havet, kanske Hawaii. De levde ett relativt fridfullt liv (med gott om stamkonflikter) fram till att den engelska kolonialmakten ”upptäckte” och erövrade landet på 1700-talet. De gjorde sitt bästa för att undertrycka och nästan utplåna ursprungsbefolkningen. Det är med denna kuliss i bakgrunden som maoripolisen Hana Westerman hamnar i en både personligt och professionellt komplicerad situation.

Better the Blood är en mycket, mycket lyckad debut med kommissarie Westerman. Det utvecklar sig till en rafflande historia, en riktig sidvändare, där man nästan håller andan för vad som ska hända på nästa sida. En del böcker kan det ta veckor att ta sig igenom. Den här gick på några dagar. Det är också en bok som man kan lära sig mycket av om Nya Zeelands historia, liksom om dess nutid och på sätt och vis komplicerade (men vanligtvis fridfulla) samhälle. Har man bara en ytlig idé om vad maori är så vet man bra mycket bättre efter att ha läst boken.

Michael Bennett (eller Michael Te Arawa Bennett, Reefton, eller Ngati Pikiao, Ngati Whakaue) är ingen nykomling till att skapa historier. Han har skapat flera teveserier liksom filmer, som regissör och scriptförfattare, som utspelar sig på Nya Zeeland. Han är själv maori.

En utmärkt deckare och en utmärkt bok för den som vill veta lite mer om Nya Zeeland, ett land som faktiskt på många sätt har likheter med Sverige, men också många olikheter. Jag ser fram emot bok nummer två om Hana Westerman.

(ISBN 978-1-3985-1224-5)

5/5

Better the Blood, av Michael Bennet