Insnöade i alperna på lyxhotell, som segt snöslask — Sanatoriet, av Sarah Pearse | deckarrecension

Sanatoriet, av Sarah Pearse

Elin Warner är polis. Men hon har tjänstledigt. Hon har drabbats av en allvarlig personlig kris. Kanske har den att göra med att hon tror att hon kanske var ansvarig för att hennes bror omkom i en drunkningsolycka när de var barn.

För att komma bort från vardagen har hon och hennes partner Will åkt till ett tjusigt nyöppnat lyxhotell i schweiziska alperna. Det heter ”Sanatoriet” därför att det var en gång i tiden just ett sanatorium. Det kommer ett kraftigt snöfall som gör att hotellet blir helt isolerat, man kan inte ta sig dit och inte heller därifrån. Men trots isoleringen försvinner plötsligt en kvinna spårlöst. Och sedan en till. Dessutom hittar man ett fruset lik i skogen en bit bort från hotellet, en man som uppenbarligen varit död i flera år. Elin Warner känner att som polis – vilket ju hon trots allt är – måste hon ta tag i mysteriet och utreda vad som händer.

Sanatoriet är Sarah Pearses första bok. Hon har sedan skrivit en andra bok med samma huvudperson, ”The Retreat”. Tyvärr blir jag inte entusiasmerad av denna bok även om det är en bra smidd ”slutna rummet”-historia. Framför allt är det nog persongalleriet som inte fungerar för mig. En Elin Warner som kanske inte vill vara polis men som ändå vill. Bifigurer med personkaraktärer som är ytliga eller konstiga. Och ett mysterium som – tycker jag – blir mycket artificiellt konstruerat. Så boken kommer in på kontot mycket lätt underhållning, kanske när du sitter och väntar på flyget och inte har något annat till hands.

(ISBN 978-91-78358-92-2)

2/5

Sanatoriet, av Sarah Pearse