Hemskt men också humant — All Quiet on the Western Front, av Erich Maria Remarque | bokrecension

All Quiet on the Western Front, av Erich Maria Remarque

Detta är givetvis ingen deckare. Det är istället ett av litteraturhistoriens storverk om krig.

Paul Bäumer tar direkt efter gymnasiet värvning i tyska armen för att kämpa i Första Världskriget. Han går med stor entusiasm in i armen för att kämpa för frihet och framtid. Det blir inte som han tror. Det blir år efter år av stillastående kamp. Med tiden inser Paul också att kampen är inte hans, och kampen har heller inget konstruktivt syfte. Det är bara elände. Och död.

Erich Maria Remarques All Quite on the Western Front (På västfronten intet nytt) är mer aktuell idag än på länge. Det är en jämförelsevis kort bok, men det är ett storverk som visar på krigets fasor och meningslöshet. Den ger att man får ett annorlunda perspektiv på Ukrainas kamp mot Ryssland i Putins aggressionskrig. Det är en märklig bok. Hela historien är mycket lågmäld. Det handlar mycket om enkla, vardagliga saker. Men det gör det kanske bara med fasansfullt. Det är en fantastisk bok som är absolut läsvärd, som borde läsas av fler. Som det sagts tidigare, en bok som alla borde läsa. Om krigets grymhet och meningslöshet, sett genom 17-åriga Pauls ögon.

Boken har också filmatiserats ett flertal gånger, senast i en tysk version 2022. Den filmen följer historien ganska väl men ger ett mycket annorlunda intryck än boken. Lika fasansfullt, men långt mer hemskt. Det är kriget i grafisk närbild i filmen på ett helt annat sätt än i boken, som ändå var human i sin personlighet, så som Paul berättar historien. Väl värd att ses, om man tål grafiska krigsbilder.

(ISBN 0-449-21394-3)

5/5

All Quiet on the Western Front, av Erich Maria Remarque, copyright BKWine Photography