Blå cirklar, ritade med krita, med något udda föremål, en handske, en död duva…, i centrum, dyker på nätterna upp i på Paris trottoarer. I kanten av cirkeln finns en obegriplig text, någon sorts citat. ”Victor, mauvais sort, que fait-tu dehors?” Inget att bry sig om kanske. Men polisinspektör Adamsberg i 5e arrondissementet blir bekymrad. En dag kommer en kvinna in på polisstationen som säger sig ha sett mannen som ritar de blå cirklarna. Det är en kvinna med en konstig bekantskapskrets, en blind korrekturläsare för brailleböcker, en gammal dam som är besatt av kontaktannonser, och en dotter (visar det sig med tiden) som en gång i tiden var Adamsbergs stora kärlek. Visst har Adamsberg rätt i sina misstankar. En kväll är cirkeln runt ett lik, en kvinna vars hals blivit avskuren. Men varför dessa cirklar? Är det en slump att mördaren utnyttjat cirklarna för sitt mordoffer?
”L’Homme aux cercles bleus” är den första boken i en serie om poliskommissarie Adamsberg av Fred Vargas. Fred Vargas, som egentligen heter Frédérique Audoin-Rouzeau, är en fransk historiker och arkeolog. Hon har blivit en av samtidens mest uppmärksammade deckarförfattare. Det är en märklig historia vi får serverad. Ett underligt, men förvisso charmigt, persongalleri, ett konstigt mysterium och en god dos mord. Men jag måste tillstå att boken inte övertygar mig helt och hållet. Det blir lite för märkliga personligheter, lite för mycket oförklarat utklurande av kommissarien, som liksom helt plötsligt kommer på hur det hänger ihop. Det är förstås charmigt med de olika parismiljöerna och morden på adresser och platser som man känner igen. Men för mig håller det inte riktigt ihop. Vargas har dessutom ett språk som ibland kan vara lite av en utmaning, nog ett utslag av fransk akademisk intellektualism, med en hel del ”svåra ord”, vissa inte ens upptagna i mitt tillgängliga ficklexikon.
En intressant studie i modern (ganska modern) fransk intellektuell deckarlitteratur, men jag tror nog att det räcker med en Vargas för stunden, hur känd hon än må vara.
(ISBN 978-2-210-75489-8)