En svindlande historia om fattigdom och grymhet i Buenos Aires — The Fragility of Bodies, av Sergio Olguín | deckarrecension

The Fragility of Bodies, av Sergio Olguín

Veronica Rosenthal är en ung journalist i Buenos Aires. Talangfull och ambitiös på en av jättestadens kvalitetstidningar. Hon är också dotter till en berömd advokat. En man faller ner från ett högt hus i staden. Polisen konstaterar att det var ett självmord. Mannen har lämnat ett mystiskt kort brev efter sig. Han var lokförare och hade blivit djupt deprimerad av inte helt klara orsaker och hittade ingen annan utväg än att avsluta sitt liv. Veronica börjar rota i vad som kan ha orsakat hans depression. Det leder henne in i en undre värld i Buenos Aires där fattigdom och hopplöshet ibland styr människors handlingar. En fattigdom som vissa politiker och ”entreprenörer” tar tillfället att utnyttja.

Sergio Olguín är en argentinsk författare. The Fragility of Bodies (La fragilidad de los cuerpos) är hans första bok översatt till engelska och franska. Det är också den första boken i en serie om journalisten Veronica Rosenthal. Det är en bok som tar en med i Buenos Aires virvlande storstad, full och kontraster och konflikter. Den har beskrivits som en politisk thriller, och visst handlar det om politik i viss utsträckning, men framför allt om vad fattigdom kan driva människor att göra. Och hur cyniska människor kan utnyttja det. Det är en fascinerande och fängslande historia, mycket välskriven och skickligt översatt. Det är också en bok som ger en helt annan bild av den man oftast ser om Buenos Aires, en mer nyanserad och verklig bild. En fascinerande bok också för den som har besökt (eller tänker besöka) staden. Det är värt att följa med på en karta och Google Street View. Jag ser fram emot kommande böcker med Veronica.

The Fragility of Bodies (La fragilidad de los cuerpos) finns även som teveserie.

(ISBN 978-1-912242-191)

5/5