Om riskerna med att gå på fest med kusiner — The Foreign Girls, av Sergio Olguín | deckare bokrecension

The Foreign Girls, av Sergio Olguín

Veronica Rosenthal har nyligen gått igenom en svår period. Hon är journalist i Buenos Aires och har just avslutat sitt största scoop som ledde till att en kriminell organisation som lekte med barns liv exponerades. Men det ledde till att hennes eget liv stod på spel och en av hennes älskade blev mördad. Nu har hon tagit ledigt och åkt till Tucumán i norra Argentina där hon lånat ett hus av en kusin. (Tucumán är en provins i norra Argentina, inte långt från Salta. Det är 1200 kilometer från Buenos Aires, 13 timmars bilresa utan stopp. Ungefär som Malmö till Paris.)

Där stöter hon ihop med två unga kvinnor, i nedre tjugoårsåldern, Frida och Petra. Personkemin fungerar –  mycket bra… – och de bestämmer sig för att resa tillsammans vidare norrut mot Salta. På vägen stannar de till i en stad där Veronica har en annan kusin. De blir inbjudna till en fest hos en bekant till kusinen, en av stadens potentater. Sent på kvällen lämnar Veronica festen tillsammans med kusinen, för en liten romantisk natt, som hon har för vana.

När hon dagen efter kommer tillbaks till hotellet finns inte Petra och Veronica där. De har inte hört av sig. Veronica ger sig av vidare på egen hand. Men ett par dagar senare får hon höra att de två kvinnorna hittas brutalt mördade. Hon känner sig delvis ansvarig, hon övergav dem ju på festen för sitt lilla äventyr med kusinen, och bestämmer sig för att ta reda på sanningen om vad som hänt dem. För det verkar inte polisen vara så angelägen om.

The Foreign Girls är Sergio Olguín andra boken om Veronica Rosenthal, dotter till den berömde advokaten Rosenthal i Buenos Aires, efter The Fragility of Bodies (som gjort till teveserie). Precis som den första boken är The Foreign Girls en effektivt hopvävd historia om personer som tror sig vara över lagen, som tar för sig av andras liv som lever på grymhet (även om boken inte alls är fylld av grymma detaljer som vissa andra deckare idag). Veronica är en person med många sidor, passionerad men även en som håller stor distans, stark men ömtålig. Det är en förnämligt välskriven bok som har den extra fördelen att man kan bli nyfiken på Tucumán, en föga känd men vacker region i norra Argentina. Det enda som skaver lite är dels den näst intill allsmäktige advokaten Rosenthal (Veronicas pappa) och det lite dystert melodramatiska slutet. Men det förlåter jag.

(ISBN 978-1-913394-387)

4/5

The Foreign Girls, av Sergio Olguín