Inget är som det verkar vara i Syrien — Damascus Station, av David McCloskey | spänningsroman bokrecension

Damascus Station, av David McCloskey

Sam Joseph är amerikansk spion. Ett av hans uppdrag i Mellanöstern går illa. Kanske med en ambition att gottgöra misstaget och att hitta de som dödade hans kompanjon, ber han om att få nästa postering i Damaskus, mitt under pågående inbördeskrig i Syrien. Han har turen att lyckas övertala en av de högst uppsatta administratörerna i Assads palatsorganisation, tack vare att hennes syster har hamnat i knipan i Syrien. Men han har oturen att bli förälskad i den vackra Mariam, ett allvarligt regelbrott i spionreglementet hos CIA. Lyckligtvis, eller olyckligtvis en ömsesidig förälskelse.

Sam och Mariam spelar ett högt spel i Damaskus, när de försöker förhindra några av de förfärligaste utvecklingarna i inbördeskriget. Både den syriska ledningen och CIA har sina egna interna konflikter, som inte alltid gör livet lättare för spioner.

Damascus Station är David McCloskeys första bok. Han var tidigare en analytiker på CIA så han har utan tvivel mycket god insikt i hur spioneri fungerar. Om det verkligen är så som i boken är dock kanske tveksamt. Vem vet? Det är en fartfylld bok som blir extra intressant tack vare att den har många förankringar i verkligheten. Vissa av personerna i boken existerar (eller har existerat) och en del händelser är tagna från verkligheten. Det är en klassisk spionroman, med lik och svavelsyra, avlyssning och bedragare, hämnd och maktlystenhet och allt annat som hör till. Kanske blir det ibland lite för lätt att ta sig ut ur knipor. Eller kanske är det så med spioner. Ibland har man tur. I vilket fall så är det en läsvärd bok för den som gillar spionromaner. David McCloskey har skrivit ytterligare en bok, Moscow X. Stöter jag på den så läser jag den nog men jag springer inte till andra änden av stan för att hitta den.

(ISBN 978-1-324-03613-5)

4/5

Damascus Station, av David McCloskey