När man inte ens vet vem man hotas av eller varför, hur kan man skydda sig och sin familj? — Resurrection Bay, av Emma Viskic | deckare bokrecension

Resurrection Bay, av Emma Viskic

Caleb Zelic driver en liten säkerhets- och privatdetektivfirma tillsammans med sin partner Frankie. Caleb är 90 % döv men klarar sig bra med det lilla han hör och med att läsa på läppar. För det mesta. Frankie är före detta polis och före detta alkoholist. Deras senast uppdrag är att på för ett försäkringsbolag, att göra en mer grundlig utredning av två stora stölder av cigaretter ur en lagerlokal. Caleb rekryterar som extra hjälp sin barndomsvän Gary. Gary är en samvetsgrann polis men behöver lite extra pengar för sin unga familj.

Caleb får ett SMS från Gary som ber honom att komma omgående. Men när Caleb väl kommer fram så ligger Gary död på köksgolvet. Blod över allt och Gary uppskuren på det grymmaste vis. Vad är det egentligen som hänt? En utredning av en banal cigarettstöld kan knappast vara motiv för ett så brutalt mord.

När Caleb och Frankie börjar ställa frågor så eskalerar det märkliga våldet ytterligar. Ingen vill prata med dem och fler lik dyker upp. Men varför? De själva och deras egna bostäder attackeras. Polisen som utreder mordet drar i trådar som verkar leda mot att Gary var en korrupt polis inblandad i droger. Kanske tillsammans med Calebs bror, tillika barndomsvän med Gary.

Inget i deras cigarettutredning gör det hela begripligt. Vad är det som pågår?

Resurrection Bay är Emma Viskics första bok. Det är en mycket lyckad debut. Den är spännande och välskriven. Historien drivs hela tiden framåt i ett bra tempo men mysteriet ligger alltid som i en dimma. Vad pågår? Det är onekligen ett originellt grepp att låta huvudpersonen vara (i det närmaste) döv, men det fungerar bra. De svårigheter som det kan leda till illustreras bra av jaget i boken, även om man säkert inte riktigt kan förstå hur det är. Det är en bra tankeställare.

Boken genomsyras av osäkerheter och oklarheter. Vad är brottet? Varför alla mord? Kan man lita på polisen? Kan man lita på familjen? Kan man över huvud taget lite på någon? Gary skrev i sitt SMS ”trust noone”… Kryddat med lite humor och med en gnutta romantik blir det en mycket läsvärd bok, läs absolut. Det blir fler böcker att läsa av Emma Viskic.

(ISBN-10: 1782273913, ISBN-13: 978-1782273912)

5/5

Resurrection Bay, av Emma Viskic