Ett grymt mord på en ung flicka i efterkrigstidens Los Angeles — The Black Dahlia, av James Ellroy | deckarrecension

The Black Dahlia, av James Ellroy

Bucky Bleichert och Lee Blanchart är två boxare. De har båda lämnat sin boxningskarriär bakom sig och istället blivit poliser i Los Angeles. Polisen arrangerar en boxningsmatch mellan de två för att få uppmärksamhet och för att samla in pengar. De gör sitt bästa att slå varandra sönder och samman, men resultatet blir att det blir både partners i polisen och bästa vänner.

Tillsammans blir de ett framgångsrikt polispar med många lösta brott och fångade skurkar. De dras därför in i utredningen av ett exceptionellt brutalt mord på en ung kvinna. Av pressen får mordoffret smeknamnet The Black Dahlia. Det är ett osedvanligt bestialiskt mord. Man hittar kroppen slängd vid sidan av en öde gata i Los Angeles. Kroppen är delad i två delar. Dessutom är huvudet sönderslaget, kroppen allvarligt skuren med ena bröstet knappt hängande kvar. Och alla inre organ saknas.

Mordutredningen blir hett nyhetsstoff och får massor med både uppmärksamhet och resurser. Men det går inte framåt. Med tiden avtar både allmänhetens intresse och de resurser som sätts in. Blir det ett mord som läggs åt sidan och blir ett ”cold case”? Men Bucky Bleichert kan inte släppa det. Det blir som ett löfte till den oidentifierade mycket unga kvinnan att han ska lösa det.

Historien utspelar sig just efter andra världskriget, när politik, moral, polisutredningar och rättsprinciper kanske inte var lika utvecklade som idag (fast är de det idag?).

James Ellroy är en legendarisk amerikans deckarförfattare. Han har en mycket speciell stil med mycket amerikansk slang, som ibland kan göra böckerna svårlästa. Men med tiden så kommer man lätt underfund med vad de flesta uttryck betyder (med lite hjälp av urban dictionary på internet). Men det måste vara en utmaning att översätta texten.

The Black Dahlia (Den svarta dahlian, på svenska) är en av böckerna i ”The LA Quartet” tillsammans med The Big Nowhere, LA Confidential och White Jazz. The Black Dahlia tar ett bra tag på sig att komma igång. Men när man väl kommer fram till kärnan av historien (och vant sig vid språket) så blir den rafflande. Det blir hela tiden nya vändningar. Vänner blir fiender och fiender blir vänner.

Det är på många sätt en mörk bok. Samhället den speglar är rått och obarmhärtigt. En sort noir på kaliforniskt vis. Men som i många noir-böcker så finns det en strimma ljus. Det finns trots allt godhet och hopp någon stans.

Boken bygger på en verklig historia, en ung kvinna som hittas mördad, precis som i boken. Men det är en skillnad, i verkligheten blev mordet olöst, i boken så kommer man fram till…. tja, en lösning.

Boken bygger också delvis på James Ellroys eget liv. Han växte nog upp i en miljö som inte var så längt ifrån det han beskriver. Hans mor fick ta hand om honom på egen hand när han var barn. Fadern hade gett sig av efter en skilsmässa. Hon arbetade som sjuksköterska men var alkoholiserad och ”lättfotad” (enligt tidens normer). Hennes liv slutade brutalt: hon blev våldtagen och mördad. Mordet förblev olöst.

The Black Dahlia är en spännande historia – när man väl kommit in i boken – men språket gör att det krävs en del engagemang att ta sig igenom den. Men den är got och väl värd ett läs, med pluskant. Den har även blivit film, under samma namn.

(ISBN-10: 9780099537861, ISBN-13: 978-0099537861, på svenska ISBN 9789170022883)

4/5

The Black Dahlia, av James Ellroy