Seriemördare och terrorister, hur hänger det ihop? — Apostle Lodge, av Paul Mendelson | deckare bokrecension

Apostle Lodge, av Paul Mendelson

En kvinna hittas mördad i en villa, Apostle Lodge, i ett av Kapstadens elegantare områden, i Camps Bay. Huset har stått tomt i flera år. Det ägs av en tysk familj som flyttat därifrån för länge sedan. Mordet är grymt. Kvinnan har varit fastbunden vid en stol under flera dagar, utan vatten eller mat. En annan stol i rummet tyder på att mördaren suttit och betraktat henne under lång tid fram till döden. Hon har också blivit stympad.

Colonel Vaughn de Vries får hand om fallet. Han är en av de mest erfarna poliserna i sydafrikanska poliskårens enhet för grova brott. (Polisen har militära titlar i Sydafrika.) Han har en näst intill oöverträffad historia av att lösa bort. Men hans långa liv i polisen har också gett själen en hel del stryk.

Det väldigt organiserade och genomtänkta mordet ger intrycket av att detta inte är det första mord gärningsmannen gjort. (Och inte heller det sista!) Och förvisso, snart hittar man ett annat mord med liknande mönster. Strax därefter publiceras en artikel i en nystartad obskyr tidning som länkar till ytterligare ett mord i samma stil. Hur kan det vara möjligt? Har journalisten en källa inom polisen? Eller är det mördaren själv som förser henne med information?

Samtidigt exploderar en liten lastbil fylld av sprängämnen på en gata i centrala Kapstaden. Mike Solarin, en ung men ambitiös polis, skickas från Johannesburg till Kapstaden för att hjälpa till med utredningen. Men något är konstigt. Högsta polisledningen kommer snart fram till att det var islamistiska terrorister som är ansvariga. Men hur kan det då vara spår av sprängmedel som inte stämmer med det och även av druvor?

Apostel Lodge är den fjärd boken i serien om Vaughn de Vries, en äldre vit polis i den nu huvudsakligen svarta polisstyrkan i Sydafrika. Mendelson är en stor talang för att skapa historier med många vändningar. Böckerna är även till en viss del miljöskildringar av Sydafrika. Det är en extra krydda när man vet lite om var allt utspelas. (En del av boken, om än liten, utspelas dessutom i samma del av Sydafrika som Sally Andrews förtjusande deckare.)

Man får också en hel del insikt i de kulturella och stam-relaterade svårigheterna – konflikterna – som finns i Sydafrika idag, blandat med en aning… korrupt politik och administration, samt en blick tillbaks till apartheidperioden.

Paul Mendelson är ursprungligen engelsman men hans romaner utspelar sig i Sydafrika. Han är också expert på bridge och har skrivit ett flertal böcker på det ämnet, liksom en kolumn i Financial Times.

Det är en mycket välskriven bok nästan i nivå med de tidigare, men inte riktigt. Tvånget att läsa en sida till och en sida till finns inte riktig där hela tiden, och sammanflätandet av de två historierna haltar en aning. Men det blir i alla fall ett läs plus och säkerligen fler att läsa av Paul Mendelsson.

(ISBN 9781472121875)

4/5

Apostle Lodge, av Paul Mendelson