Entreprenörer i “fintech” hamnar i rävsaxen i Kuala Lumpur – Layers of Deception, av Leo James | deckarrecension

Layers of Deception, av Leo James, copyright BKWine Photography

Seguro är ett litet engelsk startup-företag som har en unik lösning för att hantera finansiella transaktioner online. Men det går inte så bra som Steve Russos, grundaren, hoppas. Man ligger illa till finansiellt, pengarna börjar ta slut. Men om man lyckas vinna affären med Q7, ett stort företag i Kuala Lumpur, så kan det gå vägen. Hela företagsledningen åker dit för att presentera lösningen och komma hem med kontraktet.

Allt går som man hoppas. Men Seguros tekniske chef, David, blir snart bekymrad. Han har upptäckt att de transaktioner som Seguros system hanterar kan vara kriminella, droghandel, vapenhandel, till och med människohandel. Och några procents kommission skickas till ett mystiskt företag i Singapore. Plötsligt dör David när hans bil exploderar. Seguros försäljningschef för Asien insjuknar allvarligt, plötsligt och oförklarligt.

Vad gör egentligen kunden med systemet? Och vem är vän, vem är fiende, bland alla vänliga människor i Kuala Lumpur.

Layers of Perception är Leo James (en pseudonym) första bok. Han har en bakgrund med många år i tecknikbranschen, med en specialitet inom ”fintec” och blockchain-teknologi. Så den tekniska biten i historien ligger på god grund. Författaren vet vad han pratar om.

Ändå är jag inte helt övertygad. Den första halvan av boken, när historien byggdes upp, gick långsamt. Men andra halvan har mer spänning och tempo. Efter att själv jobbat många år i teknikbranschen (bland annat med författaren) kan jag väl säga att personerna i boken onekligen har drag av många i den branschen, men de känns ändå inte riktigt solida och inte helt trovärdiga. Den riktiga känslan för fängslande ”story-telling” (som man ska säga numera) saknas delvis. Men det är ändå en intressant och läsvärd bok så det blir: Läs.

3/5

Layers of Deception, av Leo James