Hämnden kan ta många former — Red Queen, av Juan Gómez-Jurado | deckarrecension

Red Queen, av Juan Gómez-Jurado

Jon Gutiérrez är polis i Bilbao. Han har gjort en dum sak. Han ”planterade” lite narkotika i bagageutrymmet på en bil som ägdes av en grym hallick. Det dumma var att Jon blev påkommen. Han filmades i hemlighet och videosnutten publicerades på sociala medier. Så Jon ligger illa till. Jon har tjänstledigt. Hen får besök av en hemlighetsfull man som antagligen till hör hemliga polisen eller någon nationell säkerhetsorganisation. ”Mentor”. Om Jon åker till Madrid och lyckas få Antonia Scott, en kvinna i en lägenhet i Madrid, att följa med honom i bilen så lovar Mentor att den förargliga videon ska försvinna. Efter viss övertalning kommer till slut Antonia med Jon i bilen. Och faktiskt, videon försvinner från offentligheten.

Denna ganska fåniga inledning blir upptakten till en riktigt välskriven och spännande bok, om än med en gnutta överdriven supermanskrydda.

Bilen som de tar från Antonias lägenhet för dem till en lyxig villa där en död ung man sitter som en grekisk staty i en soffa. Vad är poängen med detta märkligt iscensatta mord? Den döde pojken är son till en av Spaniens mäktigaste affärskvinnor. Jon och Antonia hinner knappt börja fundera på saken innan nästa mysterium dyker upp. Dottern till världens rikaste man, en spanjor som byggt upp ett klädimperium, har kidnappats. Men den som rövat bort henne har inte ställt några villkor för hennes frigivande. Vare sig pappa klädmagnaten eller mamma affärskvinnan är särskilt benägen att samarbeta med Antonia och Jon. Mysteriet tätnar.

Juan Gómez-Jurado är en hyllad spansk journalist och författare med ett flertal böcker i bagaget. ”Red Queen” är den första boken i en serie om Antonia Scott och Jon Gutiérrez. Det är en mycket lyckad historia, men med några smärre brister, som framför allt har att göra med hemlighetsmakeriet runt ”Mentor” och Antonia Scotts supertalanger. Scott är världens intelligentaste person, bland annat tack vare vissa experiment som utförts på henne för att förhöja hennes perceptionsförmåga. Men å andra sidan har hon – inte oväntat – vissa svårigheter med relationer till andra människor. Det blir en liten aning ”övermänsklighet” som känns onödig. Men det ändrar inte det faktum att det är en mycket välskriven och spännande bok som jag gärna rekommenderar. Red Queen har även just nyligen lanserats som en serie på Amazon Prime (som är mindre övertygande – mer öververklig – än boken).

4/5

Red Queen, av Juan Gómez-Jurado
Red Queen, av Juan Gómez-Jurado