Under mördande sol i Northern Cape, vad är en hemlös värd? – Memo from Turner, av Tim Willocks | deckarrecension

Memo from Turner, av Tim Willock

På sin lediga helg blir polisen Warrant Officer Turner extrainkallad i Kapstaden. Personalbrist och mycket att ta hand om. Han får ta han fallet om en död flicka som hittats intill en soptunna. Det är alldeles intill en sprithåla, en bar, i ett av de fattigare kvarteren av Kapstaden i Sydafrika.

Vem flickan är vet ingen. Hon är uppenbart fattig och hemlös. Men hon är också uppenbart brutalt överkörd av en bil. Hon är knappast saknad av någon. Spåren leder till Dirk, nyutexaminerad ung advokat och son till en rik kvinna, Margot Le Roux. Hon äger en gruva för sällsynta metaller i Northern Cape, och därmed hela det fattiga och öde området där den blomstrande gruvan ligger.

Är det verkligen Dirk som dödat flickan, och hur mycket är det värt att ta reda på sanningen?

Det är en bok som tar sig fram i ett rasande tempo i det torra och karga ökenlandskapet i Northern Cape. Turner är en polis som drivs framåt som av en stor kraft, kanske yrkesheder, kanske rättvisa, kanske något annat. Hettan och solen gör sitt till för att höja temperaturen i humöret och i historien. I slutändan handlar det mindre om att hitta mördare och skipa rättvisa och mer om att allt ska få ett slut. Och innan man når slutet så visar det sig att allt inte står rätt till, på fler sätt än ett, och inte är vad man tror.

Tim Willocks är en engelsk läkare (eller psykiatriker?) och det är kanske något som återspeglas i boken. Det är förvisso en bok som är spännande och actionfylld, innan boken är slut har dödsfallen mångdubblats, men samtidigt finns det psykologiska och etiska frågeställningar som bubblar under ytan. Willocks skriver bra och levande, man har svårt att lägga ifrån sig boken. Utan tvekan en bok som gör att man hoppas på att det kan vara den första i en serie om Warrant Officer Turner i Sydafrika.

5/5

Memo from Turner, av Tim Willock
Memo from Turner, av Tim Willock, copyright BKWine Photography