Knipa: Revolt i fängelset, just när det var dags att bli frigiven — Green River Rising, av Tim Willocks | deckarrecension

Green River Rising av Tim Willocks

Green River är namnet på ett fängelse i amerikanska ödemarken, ett fängelse som är outsägligt grymt och brutalt. Här sitter hundratals grova brottslingar, uppdelade och separerade på ”svarta”, ”vita” och ”mexikaner” (=allt annat). Men här finns också några som inte är stora våldsverkare. Till exempel Ray Klein som blivit dömd för en våldtäkt, en våldtäkt han inte gjort. Här finns också en märklig social sammanhållning, i vissa fall.

Klein är egentligen läkare, men inte längre, på grund av sin dom. Han har skapat sig en egen liten värld i fängelset och håller sig mest till sig själv och till sjukavdelningen. Han har just varit uppe för översyn av den kommitté som kan ge villkorlig frigivning. Han har kallats in till fängelsechefen och får beskedet … att han ska bli villkorligt frigiven under morgondagen.

Men innan ”imorgon” faller in bryter en våldsam och brutal fängelserevolt ut.

Författaren, Tim Willocks, är också läkare och psykiatriker med specialisering på (narkotika)beroende, vilket även märks i boken. Den handlar mycket om människans psykologi och om störda eller förstörda människor. Hans ingående läkarkunskaper kommer också till god användning. Den handlar också om många av de svåra val människor har, ibland i omöjliga situationer.

Boken är fylld av våld och fysisk och mental grymhet. Ibland grafiskt och ibland psykologiskt. Det är inte en bok för den lättskrämde och inte en bok för den som först och främst vill har underhållning. Men det är ändå en bok som ställer vissa intressanta frågor om människan. Det är en grym bok men också en spännande bok, även om man ibland undrar om det inte kommer lite väl långt ifrån hur ett fängelse kan fungera. Men vad vet jag om amerikanska fängelser?

Willocks har skrivit flera andra romaner, bland annat Memo From Turner, som även den är färgad av Willocks intresse av psykologiska och moraliska frågeställningar. Green River Rising kommer inte alls upp i nivå med ”Turner” men är ändå en spännande och läsvärd bok om man orkar med all grymhet.

3/5

Green River Rising av Tim Willocks
Green River Rising av Tim Willocks, copyright BKWine Photography