Ruttet intill märgen och bedragares bedragare — Trust, av Chris Hammer | deckare bokrecension

Trust, av Chris Hammer

Martin Scarsden är nere på stranden och leker med Liam. Liam är hans flickväns unga son. Han träffade Mandy (Mandalay) Blonde för inte så länge sedan när han som reporter bevakade ett mystiskt fall av en präst som hade mördat flera personer (boken Scrublands). Hans telefon ringer men han vill inte störa leken med Liam. Men när telefonen ringer igen och sedan en gång till så inser han att han måste svara. Men han hinner inte fram till telefonen i tid så han får istället lyssna av röstmeddelandet. Det enda han hör på meddelandet är Mandy som skriker.

När han några minuter senare kommer fram till deras hus, som ligger intill stranden, finns ingen Mandalay där. Hennes telefon ligger dock kvar på bordet och på golvet ligger en polis. Medvetslös av ett kraftigt slag i bakhuvudet.

Som den grävande reporter han är följer Martin de få spåren som finns av vart hon kan ha tagit vägen. Det leder honom till Sydney och till en historia med en direkt koppling till Mandys förflutna. Egentligen vet Martin inget alls om vad hon gjorde eller vem hon var innan de träffades. Allt har att göra med invecklade kärlekshistorier, bedragare och dubbelbedragare, storfinans, advokater och domare, maffia, potentater som inte är vad de synes vara och ett hemligt sällskap.

Trust är Chris Hammer tredje bok om Martin Scarsden och Mandalay Blonde. Den utspelar sig i Sydney i Australien, men egentligen skulle den nog kunna vara placerad i många andra storstäder (miljön är inte lika viktig som i Scrublands). Chris Hammer är en storartad författare, en av de skickligaste historieberättarna bland senare tids deckarförfattare. Hans första bok Scrublands var ett mästerverk av en blandning av mystisk mordhistoria och miljöskildring av det märkliga och ödsliga landskapet i ett avlägset Australien drabbat av en oändlig värmebölja. Här i Trust är miljön – Sydney – inte lika viktig, men historien är lika skickligt konstruerad. Om hans andra bok, Silver, var en aning svagare i sin berättelse (men likväl mycket läsvärd) så är Chris Hammer här tillbaks i toppnivå. Det är ett myller av personer som aldrig riktigt är de som man tror att de är. Det är en blandning av bedrägeri, spioneri, romantik (i måttlig mängd) och brutalt våld. Titeln kan förvåna när man läser boken, men i slutändan handlar det mycket om vem man kan lita på, vem som man kan tro är den de utger sig för att vara. Det blir givetvis ett läs absolut.

(ISBN-10 ‏ : ‎ 1472272943, ISBN-13 ‏ : ‎ 978-1472272942, så vitt jag vet är Hammer inte översatt till svenska, märkligt nog, men dock till norska)

5/5

Trust, av Chris Hammer