Har någon korsfäst en redan död man? — Opal Country, av Chris Hammer | deckare bokrecension

Opal Country, av Chris Hammer

Finnigans Gap är en lite stad, mycket liten, långt ute på australiska landsbygden. Landskapet är så nära öken man kan komma, torrt och varmt och långt till allt. Stadens enda existensberättigande, enda skäl till att den finns, är att det finns opaler, en vackert färgsprakande ädelstensart. Vem som helst kan staka ut ett område för att gräva en opalgruva, men bara ett litet, litet område, där man själv arbetar ensam. Det är som guldruschen i Vilda Västern. Massor med små gruvhål som var och en grävts av en ensam man. Har man tur kan man bli rik. Har man det inte så fortsätter man att gräva.

Polisen får ett anonymt tips om att det finns en död man i en av de små gruvorna. När de tar sig ner i gruvan hittar de mannen och upptäcker att han inte bara är död utan även korsfäst på ett grovt hopsnickrat kors. Den lokala polisen kontaktar Sydney som skickar Detective Sargeant Ivan Lucic från mordroteln i Sydney. Det är många frågetecken kring fallet, bortsett från vem som är den skyldige. Mannen var död innan han spikades på korset så varför korsfästa? Vad är egentligen dödsorsaken? Det finns ingen uppenbar sådan. Är det över huvud taget mord?

Opal Country är Chris Hammers fjärde deckare. Hans tre tidigare böcker har varit en serie om journalisten Martin Scarsden. Denna bok är helt fristående från dessa. Dock är en av de två huvudpersonerna, detektiven från Sydney, en bekant figur. Han var tidigare i en biroll som assistent i de tidigare verken. Här har han huvudrollen tillsammans med den lokala unga kvinnliga polisen Narelle Buchanan. Men en nästan lika stor roll spelas av miljön i denna gudförgätna lilla stad och det hårda och obarmhärtiga klimatet i Australiens inland.

Chris Hammer är med denna bok åter på topp, med en lika fascinerande historia, och med lika stor skrivartalang som i sin första ”deckare”, Scrublands. Det är många krumelurer i historien, intriger och korruption (kanske) i poliskåren, storskalig kamp mellan miljardärer i gruvbranschen, förräderi och lurendrejeri, fantiska sekter, politiskt ryggdunkande och utpressning och mycket annat. Det kanske kan låta som mycket, men allt vävs ihop till en fascinerande och spännande historia upplandat med en miljöskildring som nog mest gör att man är tacksam att man inte bor i Australiens inland. En mycket välskriven bok, som åter igen tar upp Hammer till ett läs absolut.

(ISBN 978 1 47227301 7)

5/5

Opal Country, av Chris Hammer