En osannolik seriemördare, men är mördaren verkligen skyldig? — Nothing to Lose, av Victoria Selman | deckarrecension

Nothing to Lose, av Victoria Selman

Ziba MacKenzie är konsulterande ”profiler”, specialiserad på seriemördare och expert på att analysera personer psykologiskt. Hon är också en före detta elitsoldat i brittiska försvaret, tränad i hemliga attacker. Hon anlitas i besvärliga mordfall av Scotland Yard. När polisen hittar den andra mördade kvinnan som blivit brutalt knivhuggen och dessutom med livmodern utskuren kallas hon in av Scotland Yard. Mordoffren har en kuslig likhet till Ziba själv, kort, slank, med lätt asiatiskt utseende. Det verkar uppenbart att snart kommer ett mord till att ske, men vem blir offret? Och varför detta skändande av kroppen?

MacKenzie lever ensam efter det att hennes man mördades för några år sedan. Han var polis, specialiserad på extra komplicerade brott. Han sköts ned på öppen gata. Utredningen har inte kommit någon vart och polisen verkar tro att det var ett slumpmässigt våldsbrott. Men en dag hittar MacKenzie ett USB-minne väl dolt på ett finurligt gömställe i lägenheten, noga dolt av hennes f.d., nu mördade make. Minnesstickan innehåller bara några kryptiska anteckningar som inte går att förstå, men är de nyckeln till att hitta hennes makes mördare?

Nothing to Lose är Victoria Selmans andra bok, efter Blood for Blood. Båda handlar om Ziba MacKenzie. Båda handlar om osedvanligt grymma seriemord. Båda har finurligt hopknåpade historier med oväntade vändningar. Men de båda blir därmed väldigt lika. Nothing to Lose är förvisso välskriven. Dialogen är i det stora hela naturlig och karaktärerna i boken skickligt konstruerade. Men det finns flera men. Som sagt, de två böckerna är lite väl lika och med mycket grymma (allt för grymma?) mord gjorda av kanske lite mindre sannolika personer. Ziba MacKenzie har dessutom en talang för att avläsa personer och genomskåda känslor och sinnesstämningar, avslöja lögner, identifiera sanningar, som bara kan rivaliseras av Sherlock Holmes. Den anklagade lyfter på vänster ögonbryn och tittar lite uppåt? Ja, då ljuger han förstås. Det blir i längden ganska överdrivet.

Boken förlorar också i tempo (och kvalitet) på grund av de dubbla historierna. De har inget med varandra att göra så fokuset i boken blir splittrat. Och upplösningarna kommer lite allt för lättvindigt. Det blir tyvärr inte mer än ett läs knappt för mig. Den kan säkert uppskattas mer av andra, som inte störs av de detaljer som jag tycker att den tappar poäng på. Det är tveksamt om det blir en tredje bok av Victoria Selman för mig. Även om jag tycker om tanken med en kvinnlig f.d. elitsoldat (det finns så många manliga i genren) så kanske det kan bli ytterligare en bok om det blir i annan stil.

(ISBN-13: 9781542041935, ISBN-10: 1542041937)

2/5

Nothing to Lose, av Victoria Selman