Vissa sår läker aldrig utan blir bara mer infekterade med tiden — Blood for Blood, av Victoria Selman | deckarrecension

Blood for Blood, av Victoria Selman

Ziba MacKenzie sitter på ett förortståg i rusningstid. På spåret ligger en urspårad lastvagn. Kollisonen är oundviklig. Katastrofen ett faktum. Döda och skadade huller om buller. Ziba har klarat sig från allvarliga skador. Hon har dessutom erfarenhet från sitt tidigare arbete i specialstyrkorna i Brittiska armén, så hon har sett mycket av katastrofer och skador tidigare. Därför kan hon hjälpa till och rädda de värst skadade personerna. Men en kunde hon inte rädda, en kvinna dör framför hennes ögon. Innan kvinnan dör viskar hon till Ziba ”Han gjorde det. Du måste tala om det för någon”. Ziba förstår inget. Ännu.

Numera, efter sin tid som elitmilitär, jobbar MacKenzie som frilansande ”profiler” för Londonpolisen. Hon har just kallats in för ett gruvligt hemskt fall om en serie mord av en person som av populärpressen fått namnet London Lacerator (ung. Londonstyckaren). För tjugofem år sedan skedde en serie mord där mordoffren stympades på ett mycket speciellt sätt. Nu har London Lacerator börjat mörda igen. Ett nytt mordoffer har hittat och man vet att det är samma gärningsman. En detalj från mordet är identisk med de tidigare, men det är något som aldrig offentliggjorts.

Jakten efter mördaren blir hektisk när man hittar ytterligare mordoffer. Och Ziba MacKenzie blir själv direkt inblandad, men på ett sätt så hennes handlingar kan komma att avgöra ifall London Lacerator kommer att göra fler mord eller inte. Och med tiden får den okända kvinnans mystiska ord en avgörande roll.

Blood for Blood är Victoria Selmans första bok och den första i en serie om Ziba MacKenzies. Det är en kuslig historia och man kan inte låta bli att undra om någon kan drabbas så hårt av omständigheter så att man blir som London Lacerator. Men vare sig det är fallet eller inte så har Victoria Selman lyckats med sin första bok. Hon skriver mycket bra och medryckande. Persongalleriet är i det stora hela mycket trovärdigt med en skicklig dialog. Det är en bra genomtänkt historia som mycket väl kan ha utspelat sig i verkligheten, även om man kanske undrar hur resultatet kan bli så grymt som i boken. Man anar ganska snart vartåt det hela lutar, men det är säkerligen meningen. Det gör inte det hela mindre spännande. Den saknar kanske det där lilla extra som gör det till en läs absolut, så denna stannar på en läs med pluskant. Kanske blir hennes andra bok en ännu bättre roman. Selman är också en av de tre kvinnliga författarna som gör podcasten Crime Girl Gang tillsammans med Niki Mackay och Elle Croft.

(ISBN-10 ‏ : ‎ 1542041937, ISBN-13 ‏ : ‎ 978-1542041935, så vitt jag vet är boken inte översatt till svenska)

4/5

Blood for Blood, av Victoria Selman