Besynnerliga mord och skyldiga oskyldiga — Code 93, av Olivier Norek | deckare bokrecension

Code 93, av Olivier Norek

Victor Coste är kapten i franska polisen, i Seine Saint Denis, en närförort nordöst om Paris. Han blir inkallad till en mordplats. Man har hittat ett lik i en övergiven lokal längs en av Paris kanaler, Canal de l’Ourcq. Det är en jätte. Han sitter på golvet med en blodig tröja på sig, med tre skotthål. Ingen puls alls. När han väl kommer upp på obduktionsbordet kommer ytterligare en överraskning. Han är kastrerad. Men ännu större är överraskningen när han öppnar ögonen och reser på sig.

Man hittar ytterligare ett lik i en övergiven villa i en parisförort. Det finns ingen chans att det liket ska återupplivas. Det är en kropp som bara är förkolnade rester. Fastbundna på en stol. Men hur hänger det ihop. Det blir en historia som tar med Coste och hans medarbetare med på en upptäcktsfärd i Paris under värld, med droger och misshandel. Men det är egentligen inte det som det handlar om. Det är mer allvarligt och mysteriet sträcker sig långt in i poliskåren.

Olivier Norek är en fransk författare med familjerötter i Schlesien. Han har varit både militär och polis innan han blev författare på heltid, bland annat tack vare framgångarna med sin bokserie om kapten Coste. Code 93 är den första boken i den serien, som fram tills nu omfattar fyra böcker. Han har även engagerat sig i miljöfrågor och likaså skrivit en deckare på det temat (Impact).

Code 93 har blivit mycket hyllad, med rätta. Det är en mycket underlig historia förstås, men berättad mycket talangfullt. Man får direkt sympati för kapten Coste som är en mänsklig figur i ett i övrigt hårt samhälle, i alla fall det som polisen ser. Trots märkligheterna flyter historien bra och berättas på ett mycket fängslande sätt. Boken är kanske inte en riktigt ”noir”, men inte långt därifrån. ”Kod 93” spelar en central roll i historien, men 93 är även det administrativa numret på det departement där historien utspelar sig. En första bok för mig av Olivier Norek, som jag läste med glädje.

(ISBN 978-2-266-24915-7)

4/5

Code 93, av Olivier Norek