Många mord men vem är egentligen ansvarig för alla hemskheter? — Indelible, av Karin Slaughter | deckare bokrecension

Indelible, av Karin Slaughter

Två män stiger in på polisstationen i den lilla staden Heartsdale i Georgia i amerikanska södern. Det dröjer inte många minuter innan det vänder till ett gisslandrama. Inte av en slump. De två männen kommer tungt beväpnade och kräver att få träffa polischefen. Men det utvecklar sig snabbt till ett slagfält. Sara, läkare, och Jeffrey, polis, blir två av gisslan.

Tolv år tidigare, när Sara och Jeffrey just börjat träffas i ett försiktigt utvecklande förhållande besöker de Jeffreys hemstad, på sin första helgutflykt tillsammans. Men det blir inte riktigt som de tänkt sig. Robert, Jeffreys bästa vän i barndomen, ertappas med vad som ser ut som ett dråp, han säger sig ha skjutit Lenn, när han hittade honom i sängen med Roberts fru. Men Sara är inte riktigt övertygad om att Robert är skyldig. Sedan dyker en ung kvinnas skelett upp i en grotta i skogen.

Karin Slaughter är en flitig deckarförfattare. Indelible (2004) är en av mer än 20 böcker hon skrivit. Det är en av böckerna i serien om Grant County. Det är en mycket amerikansk deckare, och på det viset en bok som ger en viss inblick i det amerikanska samhället, inte minst småstadssamhället i södern. Det är tyvärr inte en smickrande bild. Det är ett samhälle med extrem trångsynthet (bigott, om man vill), en syn på moral och konventioner som får en att tänka på en viktoriansk tid. Eller värre. När barnen kommer upp i ålder att gå på ”dejt” så blir föräldrarnas sovrum förbjudet område. Minsta antydan om homosexualitet gör en till utstött och skydd varelse. Samtidigt är sex något centralt, men ganska avskilt från känslor, även om relationer i boken bygger på sex. Konflikter löser man med våld, gärna handgripligt men ännu hellre med vapen. Det kanske kan tyckas ursäktligt i en tjugo år gammal bok, med avsnitt som beskriver händelser ytterligare tolv år tillbaks, men det är nog inte så stor skillnad i dagens Trumpiga-Amerika. Möjligen värre.

Boken är uppbyggd med två parallella historier, med samma huvudpersoner men med tolv års mellanrum. Det är en berättarteknik som ofta mera distraherar än tillför värde. Karin Slaughter är onekligen en skicklig textkreatör med en prosa som flyter fint och med bra personbeskrivningar. Men det blir en ganska tröttsam bok, med tanke på de svagheter beskrivna ovan. Slutet på den ena av de två historierna är onekligen finurligt uttänkt. Läsvärd som lätt amerikansk underhållning men också ganska lättglömd.

(ISBN 0-09-946224-9)

2/5

Indelible, av Karin Slaughter