Glaciärer, mörka sjöar och mystiskt mord – Assigned to Murder, av Trish McCormack | deckarrecension

Assigned to Murder, av Trish McCormack

Philippa Barnes är turistguide på Franz Josef-glaciären på västkusten av Nya Zeelands Sydö. Hon lever ensam tillsammans med sin syster – inte helt lätt – som är i mellersta tonåren efter att deras föräldrar omkommit i en glaciärolycka. En dag träffar hon av en slump en gammal studentkamrat, Kirsten, när hon är inne i närmsta stad. Kirsten är journalist och råkar vara där för att skriva om en engelsk prins besök i staden. De bestämmer sig för att träffas senare under dagen vid stranden av Lake Kaniere, men när Philippa ska leta upp Kirsten finns hon inte att hitta. Nästa morgon hittas hon brutalt mördad. Men vem är mördaren. Det finns inga uppenbara motiv.

Mot sin vilja blir Philippa indragen i sökandet efter svaret på mordgåtan. Hon dras in i historien av Kirstens bror Jack. Jack är oerhört charmerande men har oförklarliga humörsvängningar. Hon träffar också Loraine Latimer, Jack och Kirstens mor, och en framstående domare i regionens högsta domstol. Philippa börjar så småningom inse att mordet kanske leder tillbaks årtionden. Men till vad? Och till vem? Och vilken roll spelar den mörka och dystra Lake Kaniere.

Detta är ytterligare en deckare som utspelar sig på Nya Zeeland, men en som innehåller långt mycket mer natur och miljöskildringar än The Cleaner. Man får igenom bokens historia en liten inblick i det märkliga landskapet och samhället på Sydön.

Boken innehåller två parallella historier, en skriven i dagboksform och en som är själva mordhistorien. Det blir ibland en lätt frustrerande läsning när man försöker begripa hur de två berättelserna hänger ihop, men i slutet får förstås allt sin förklaring.

Boken är en blandning av en miljöroman om Sydön på Nya Zeeland och en mordhistoria. Det är framför allt personerna och personbeskrivningarna som driver boken framåt. Den är förvisso spännande och lockar en vidare, men det är inte en sidvändare och (återigen till skillnad mot The Cleaner) inga ruskiga scener. Det ruskiga är snarare det psykologiska, vad människor kan göra mot varandra. En läsvärd och bra bok, som får mig nyfiken på fler av Trish McCormacks böcker.

Betyget blir: läs. Med ett extra plus för miljöbeskrivningarna.

Vill du uppleva mer av Nya Zeeland så kan du komma med på en vinresa till både Sydön och Nordön. Inklusive glaciärbesök.

4/5