Livet blir inte alltid som man vill, och inte morden heller — Nymphéas noirs, av Michel Bussi | deckarrecension

Nymphéas noirs, av Michel Bussi

”Tre kvinnor bodde i en by. Den första var elak, den andra var en lögnerska, den tredje var en egoist. Deras by hade ett vackert trädgårdsnamn. Giverny”. Så börjar boken. Och mycket riktigt, boken handlar om tre kvinnor i byn Giverny, strax utanför Paris, känd för Monets trädgård.

En man hittas död i en bäck som rinner genom Giverny. Är han mördad eller har han snubblat och fallit i och drunknat? Det visar sig att han är först knivstucken, sedan har han fått huvudet inslaget med en stor sten, och slutligen han hans huvud tryckts ner i vattnet. Utan tvekan är han mördad.

Laurenç Sérénac har nyligen blivit förflyttad från södra Frankrike till Givernys polisdistrikt och får hand om fallet. Han är inte den systematiska polisen utan drar i många olika trådar och funderar filosofiskt om vad som kan ha hänt. Hans medarbetare däremot, assistent Bénavides, gillar att systematisera. Han delar snabbt upp fallet i tre olika möjligheter. Sérénac är övertygad om att det är ett svartsjukedrama. Den döde mannen visar sig ha haft många älskarinnor, är den en försmådd man som är skyldig? Den unga och vackra läroverkslärarinnan var inte bland älskarinnorna, men Sérénac är ändå övertygad om att det är hennes man som ligger bakom. Kan det ha att göra med att Sérénac själv har blivit som förtrollad av den fagra fröken?

I skolan i byn finns den elva år unga Fanette, med en målartalang som kanske en dag kan komma att rivalisera med Monet själv. Om hon bara fick måla i fred för sina klasskamrater. I den gamla kvarnen i byn bor en mystisk gammal dam som alla barnen är rädda för, men som har en snäll hund.

Hur hänger allt detta ihop?

Michel Bussi är en av Frankrikes mest framgångsrika deckarförfattare. Flera av hans böcker har filmatiserats. Jag har tidigare läst Un avion sans elle, en märklig historia. Nymphéas noirs (Svarta näckrosor, på svenska) är också en märklig bok. Michel Bussi skriver inte ”vanliga” deckare. Visst handlar det om mord, men det är egentligen den mystiska historien och vändningarna som spelar huvudrollen. Bussi gillar att sätta griller i huvudet på läsaren och vrida till sina historier så att man omöjligt kan få rätsida på det.

Nymphéas noirs är förvisso spännande att läsa. Hur ska det gå? Vem är mördaren? Fast mordet spelar inte huvudrollen. Det är de tre kvinnorna och kommissarien som hela tiden fångar intresset. Det utvecklar sig till en tragiskt sorglig romantisk spännande historia till slut. Men kanske inte. Om det låter mystiskt eller märkligt så är det rätt, för sådan är boken. Och allt leder fram till en stor överraskning. Precis som i Un avion sans elle. Kanske inte oundgänglig läsning, men det får bli en läs plus. Nästa gång jag vill ha en annorlunda deckare så kan det kanske bli en till Bussi.

(ISBN: ISBN-10: 9782266222372, ISBN-13: 978-2266222372, på svenska: ISBN: 9789177951896)

3/5

Nymphéas noirs, av Michel Bussi