Grymma mord på utsatta kvinnor, men allt är inte nattsvart — Loaded, av Niki Mackay | deckare bokrecension

Loaded, av Niki Mackay

Faith Diamond växer upp i en misslyckad familj i en av de värsta stadsdelarna i London. Som barn håller hon på att bli våldtagen av sin styvfar medan hennes mor ligger full och medvetslös i rummet intill. Men våldtäkten stoppas av hennes äldre bror Ray som sticker en kniv i våldtäktsmannen. Ray har alltid varit våldsam, men här tjänade det i alla fall till någon nytta.

Faith växer upp till en iögonfallande vacker ung kvinna, men är hela tiden omgiven av sin dysfunktionella familj. Efter att Rae kommit ut från fängelse blir det ännu värre när Faiths mor blir älskarinna till Marshall, en våldsam gangster som lever på utpressning, våld och prostitution. Med god hjälp av Rae.

Men Faith tar sig sakta men säkert framåt och lyckas etablera sig som klubbägare till en mycket framgångsrik pub-nattklubb.

Under tiden så sker det en serie mord på unga kvinnor. Alla är unga, små, fattiga, prostituerade, nakna och våldsamt misshandlade. Faith börjar misstänka att det har något med hennes mors våldsamma nya älskare att göra. Våldet passar ihop med hans karaktär. Men när morden fortsätter efter att han hamnat i fängelse så blir det ju en omöjlig teori.

Niki Mackay har tidigare skrivit två lysande deckare, I, witness och The lies we tell. Loaded är hennes tredje bok – i en helt annan stil. Loaded är i själva verket en berättelse baserad på ett fortfarande ouppklarat fall: The Hammersmith Nude Murders. Åtta kvinnor mördades i London mellan 1959 och 1965, fler mord än Jack the Ripper, men nästan okänt. Och lika olöst. Miki Mackay är också en stor entusiast för ”true crime”.

Loaded är en helt fri tolkning av detta. Boken är snarare en skildring av den miljö med prostitution, våld och korruption där det skedde. Ett hypotetiskt ”så kunde det varit”. Själva morden spelar faktiskt en tillbakadragen roll i historien. Visst är de där och visst får de en sorts upplösning. Men det viktiga är berättelsen om Faith Diamond och om hennes familj. Om hur svårt det ibland kan vara att skilja rätt från orätt, hur svårt det också ibland kan vara att se ondskan där den finns och inte bli förblindad av familjeband. Och om hur det ibland faktiskt kan gå att ta sig ur en den dåliga giv som livet ibland ger, med lite tur och mycket hårt arbete.

Som Niki Mackays tidigare böcker är den mycket välskriven. Persongalleriet känns levande och trovärdigt, så mycket man nu kan veta om det utan att känna till miljön de är i, liksom dialogen. Det är en på många sätt grym historia, men även positiv. Så även om det inte är en vanlig deckare så blir det läs absolut. Men jag hoppas att hon också snart kommer tillbaks till polisen Madison Attallee från de andra böckerna.

(ISBN-10: 1409195260, ISBN-13: 978-1409195269)

5/5

Loaded, av Niki Mackay