Flickmord, utpressning, nazism, i den ordningen — The Pale Criminal, av Philip Kerr | deckare recension

The Pale Criminal, av Philip Kerr

Bernie Gunther är en f.d. polis, numera privatdetektiv (så en verklig deckare med andra ord!), i Berlin. Förkrigstyskland. Det är sommaren 1938, mitt under nazismens uppgång i Tyskland. Hans senaste uppdrag är att spåra upp en utpressare som pressar en rik änka på pengar, tack vare kärleksbrev som hennes homosexuella son skrivit. Homosexualitet är inte så hälsosamt i Nazi-Tyskland.

Han blir lockad till ett hemligt möte i den övergivna ruinen av vad som finns kvar efter Reichstags anlagda eldsvåda fem år tidigare. Han ska få information om det olösta mordet på hans flickvän flera år tidigare. Men det visar sig att det inte är det som mötet handlar om.

Den han möter är faktisk en bekant, hans före detta chef hos polisen. Det egentliga syftet med mötet är att förvarna Gunther om att chefen för säkerhetspolisen vill rekrytera honom tillbaks till polisen. Gunther vill inte alls bli polis igen, men chefen för säkerhetspolisen är en person som man under inga omständigheter säger nej till. Det är inte hälsosamt det heller.

Gunther är nämligen en legendarisk och oöverträffad mordutredare. I Berlin har det skett en serie mord på unga flickor. Grymt misshandlade och mördade och sedan gömda på olika platser. Gunther är alltså den som är utsedd att hitta mördaren, mot sin vilja.

The Pale Criminal (Dimridå, på svenska) är andra delen i Philip Kerrs serie om privatdetektiven Bernie Gunther. Serien har kallats ”Berlin Noir”, med rätta. Den första delen var The March Violets (Falskspel). Det var den första jag läste och din fick mig lätt att fortsätta.

Kerr bygger upp en väv av flera lager i historien, utpressningen, flickmorden, som bara blir fler och fler, nazismen, bedragare och mycket annat. Även om den utspelas under nazisttiden så är det inte alls huvudtemat. Men det blir ändå en mycket fascinerande tidsskildring, som verkar ganska trovärdig. Att några av personerna i boken är verkliga personer som hade viktiga roller under nazitiden gör det inte sämre. Intressant att slå upp vad de var för några.

Men det är förstås utpressningen och morden som är det viktiga. Kerr skriver en utmärkt prosa, en trovärdig dialog och miljöbeskrivningar som gör att man kan föreställa sig hur det var. Med en underliggande ton av defaitistisk ”noir”, som nog hör hemma i tidsepoken. Det är som sagt inte en politisk bok utan en deckare, men politiken spelar en viktig roll, inte minst i upplösningen. Det blir utan tvekan till att läsa del tre i serien också.

(ISBN-10: 0241976901, ISBN-13: 978-0241976906, svenska ISBN 9789175450933)

5/5

The Pale Criminal, av Philip Kerr