En oändligt sorglig och hoppfull historia — Where the Crawdads Sing, av Delia Owens | “deckare” bokrecension

Where the Crawdads Sing, av Delia Owens

Kya Clark var sex år, kanske fem, kanske sju, när hennes mamma tog en lite resväska, gick ut genom dörren och aldrig kom tillbaks. Mamma orkade inte med längre, hon hade blivit misshandlad av Kyas pappa så många gånger, psykiskt och fysiskt. Att gå var enda sättet att överleva, även om hon lämnade fem barn bakom sig. Kya, yngst, sju år yngre än näst yngsta syskonet. Familjen Clark bor i ett litet skjul i sumpmarken på North Carolinas kust (kallad ”where the crawdads sing”), långt bort från den närmsta lilla staden Barkley Cove.

Det dröjde inte länge förrän Kyas mycket äldre syskon också försvann ur hemmet för att få ett liv, för att överleva, nog samma år. Inte lätt för Kya att veta. Så Kya blev ensam kvar med sin brutala pappa. Men Kya hade lärt sig sköta ett hushåll redan som mycket liten. Och lärt sig att fly ut i sumpmarken när det blev som värst hemma. En dag tog pappan sin båt för att ge sig ut att fiska, som vanligt, det enda han egentligen gjorde. Och kom aldrig tillbaks. Så Kya var ensam. Och fick skapa sig ett eget liv och hem i North Carolinas ”march land”.

Where the Crawdads Sing (Där kräftorna sjunger) av Delia Owens är en fantastisk bok. Den är förvisso inte en deckare i vanlig mening även om boken inleds med ett lik och kanske ett mordmysterium. Istället är det en outsägligt fängslande berättelse om Kya som får överleva alldeles själv i Nordkarolinas sumpmark längs kusten. En historia om att överleva, att vara stark och att vara svag, om elaka människor och om snälla, om outtalat hopp och om längtan som döljs i tystnad och i konventioner. Det är en strålande bok som får en att åka känslomässig bergochdalbana, mellan djup dysterhet och underbar lycka. En bok om en flicka som lär sig att överleva och att växa upp, utan tvivel starkare än alla andra. En bok att läsa. Och liket i början får till slut sin förklaring.

En fantastiskt bra bok.

(ISBN 978-1-4721-5466-8, svenska ISBN 9789137157726)

5/5