Ransomware och väskmord, men av en annan sort — The Sentinel, av Lee Child och Andrew Child | deckare recension

The Sentinel, av Lee Child och Andrew Child

Jack Reacher kommer av en slump (som alltid) till Pleasantville i Tennesse. Han sak just fylla på dagens behov av kaffe på en av den lilla stadens serveringar. Men han lägger märket till en man som strosar längs trottoaren utan att ta minsta notis om sin omvigning. Omedveten om världen runt honom. Reacher, däremot, har noterat att tre personer inte långt från mannen låtsas som att de inte gör något särskilt men i sjava verket bevakar de mannen. När plötsligt en bil kommer ut från en liten sidogränd och dörren öppnas blir det uppenbart för Reacher att de andra är där för att kidnappa mannen. Godhjärtat som Reacher är, klubbar han ner de presumtiva bortrövarna och räddar mannen från situationen.

Mannen heter Rusty Rutherford. Han har just fått sparken från sitt jobb som datachef i stadens administration. Alla stadens datasystem ligger nere, inget fungerar. En ransomwareattack har lamslagit systemen. Alla i staden tror att det är Rustys fel. Själv menar han tvärtom, han var den ende som varnade för att något sådant kunde hända. Men varför någon skulle vilja röva bort honom förstår han inte. Det måste vara ett misstag. Men innan Rusty och Reacher hinner komma längre i funderingarna blir de båda arresterade av polisen för slagsmålet på gatan.

The Sentinel är ytterligare en bok i Lee Childs långa serie böcker om Jack Reacher. Denna har han skrivit tillsammans med Andrew Child. Andrew Child (en pseudonym för Andrew Grant för Reacher-serien) är Lee Childs yngre bror, författare även han. Denna bok har de skrivit tillsammans, som ett led i Lees plan att ”pensionera” sig från att skriva om Reacher. Andrew kommer alltså med tiden att helt ta över.

Lee Child är en mästare på att skriva fartfyllda sidvändare om den före detta militärpolisen Jack Reacher. Även The Sentinel håller det klassiska höga tempot. Den har även andra vanliga ingredienser, en hel del slagsmål som förstås den oövervinnlige och tämligen brutala (men godhjärtade) Reacher alltid vinner, internationellt maktpolitiskt spel, lurendrejare och korrupta poliser, mycket kaffe och en lätt romans. Det som brister lite är att historien inte är lika finurligt uttänkt som i en del andra av böckerna. Å andra sidan är det lite färre våldsamma slagsmål och skottdueller, så lite mindre våld (även om det till och med finns med ett styckmord). Men det blir i alla fall ett knapp läs absolut. Det är en bok man läser fort från pärm till pärm och det är ju ett bra tecken.

(ISBN 978-0-593-35686-9)

4/5