En skatt är inte alltid vad man tror, så icke heller ett dödsfall — The Milk Tart Murders, av Sally Andrew | deckarrecension

The Milk Tart Murders, av Sally Andrew

Ett av nöjena i den lilla staden Ladismith är att gå och se en film hos Frik’s Fantastiques. Ladismith är en småstad i Klein Karoo, en lantligt och naturskön del av Sydafrika, några timmar nord ost om Kapstaden. Frik’s Fantastiques är en antik- och prylbutik som drivs av den gamle Frik. Han är även en stor filmentusiast och visar regelbundet gamla klassiker, filmer från t.ex. 50- och 60-talen i sin butik tillika hem.

Tannie Maria går dit tillsammans med sin ”pojkvän” (eller beau som man sa förr) Henk för att se ”Some Like it Hot”. Tannie Maria har två stora passioner. Den första är mat och matlagning. Den andra är Henk. Hon arbetar för lokaltidningen Karoo Gazette där hon skriver avdelningen med ”kärleksråd”, hon är en s.k. agony aunt. Men alla råd hon ger kombineras med ett recept på något gott som kommer att hjälpa till att lösa läsarnas kärleksbekymmer. Henk är polis.

När filmen är slut hittar de Frik på golvet i projektorrummet. Död. Naturligt död, eller mördad? Det dröjer inte länge innan ytterligare en person dör, och då är det ingen tvekan, han är knivstucken. Det ryktas om att Frik hade en skatt som han gömt. Är det en släkting som hoppas ärva den? Eller är det hämnd för gånget oförrätt?

Det är givetvis Henks ansvar att utreda mordet, men Tannie Maria blir ändå inblandad, inte minst tack vara sin tidningskollega Jessie som vill vara ”grävande journalist”, något som det inte finns så många chanser till i Ladismith.

The Milk Tart Murders är den fjärde boken om Tannie Maria av Sally Andrew. Det är en ypperligt njutbar bok, på samma sätt som alla hennes recept utan tvivel är goda och njutbara. De finns alla beskrivna i slutet av boken, för den som vill pröva, t.ex. den Milk Tart som gett boken dess titel. Det är en bok som lever mycket på sin stämning, sin lågmälda humor, alla de små breven från de med kärleksbekymmer som Maria besvarar, alla betraktelser om livets våndor och om glädjen som kan finnas i de enkla sakerna, som t.ex. att ha höns i trädgården och lyssna till grodorna. Men det är även en riktig deckare. Med mord, med intriger, med levande begravda, och annat hemskt. Det är så långt man kan tänka sig att komma ifrån de som skriver om världsomstörtning och globala terrorister. Här handlar det om det lilla och om personer, som mycket väl skulle kunna finnas runt om oss. En ypperligt delikat och njutbar deckare igen från Sally Andrew, och därmed ett läs absolut. Det slår mig att det är så långt som man kan komma från de flesta andra sydafrikanska deckare, som ofta är ganska våldsamma (men icke desto mindre ypperligt välskrivna).

(ISBN: 978-1-4152-1062-8)

5/5

The Milk Tart Murders, av Sally Andrew