Grymheten finns närmare än man tror — Coldsleep Lullaby, av Andrew Brown | deckarrecension

Coldsleep Lullaby, av Andrew Brown

En ung kvinna hittas drunknad i en flod i Stellenbosch, huvudstaden i Cape Winelands. Eberard Februarie, en svart före detta alkoholiserad polis, får ta hand om fallet. Det är på sätt och vis en test för Februarie att få detta enkla fall på sitt bord. Han har en besvärlig bakgrund inom polisen, med depression och personliga problem.

Det visar sig snabbt att det inte är en olycka eller självmord. Flickan har fått ett kraftig, dödligt, slag i huvudet innan hon hamnade i floden. Saken kompliceras av att hon är dotter till en av stadens potentater, en professor i juridik vid universitetet i Stellenbosch. Man hittar snabbt en misstänkt, en immigrant från Burundi, men innan han hinner utfrågas skjuts han i fängelset av flickans pappa.

Boken har en parallell historia som utspelar sig på 1600-talet, och som visar sig ha konsekvenser för nutiden. Martin van der Keesel är en framstående vinodlare, som bidragit till att göra Stellenbosch en berömd vinort i Sydafrika. Men han är också en osedvanligt grym slavägare. Hans grymhet kommer att få ödesdigra konsekvenser för Sanna Boorman, också vid samma flod.

Detta är, så vitt jag vet, och tyvärr, Andrew Browns enda bok. Han är annars advokat och frivillig polis i Kapstaden. Tyvärr den enda eftersom det är en mycket välskriven bok som jag gärna sett efterföljare till. Det är en spännande väv av intriger, lögner och mysterier. Den tar oss med till det sydafrikanska vindistriktet men även till dess mörkare sidor med smuggling, våld och droger. Men historien är mycket mer ondskefull än så visar det sig.

En utmärkt deckare som dessutom ger läsaren en liten inblick i både dagens Stellenbosch och den koloniala historien på 1600-talet. Definitivt att läsa för den som ska till Sydafrika, och även för andra.

Läs absolut, med hopp om att det blir fler Andres Brown-böcker. (Det finns en annan Andrew Brown, en engelsman som också är författare, inte att förväxklas.) Eller för att vara mer korrekt, det är Browns enda deckare. Han har också skrivit ”Good Cop Bad Cop: Confessions of a Reluctant Policeman”, som är en berättelse om hans liv som frivillig polis i Kapstaden.

(ISBN 9781770223899)

5/5

Coldsleep Lullaby, av Andrew Brown