Diamanter och häxdoktorer i Botswana — Facets of Death, av Michael Stanley | deckare bokrecension

Facets of Death, av Michael Stanley

Kubu har just blivit färdig med sin universitetsexamen. Kubu betyder flodhäst, och han är också stor, men han gillar smeknamnet. Med lite tur (och kontakter) lyckas han få ett första jobb som utredare på mordroteln i Botswana. Hans kollegor är inte glada att en helt ”grön” nyanställd får ett så bra jobb direkt. Ingen patrulltjänst…

Ett av hans första uppdrag blir att som assistent medverka i en utredning av en diamantstöld. En av Botswanas största diamantgruvor hade planerat en stor diamanttransport med flyg, men dagen det ska ske fattar planet eld explosionsartat. Eftersom det är brådskande så sätter man Plan B i verket: Diamanterna transporteras istället med tre värdetransportbilar. I två av dem har man lagt endast grus i transporten, men i den tredje ligger alla diamanterna. Man tänkte att det minskar risken att bli rånad. En av värdetransportbilarna blir förstås rånad och det är just den med diamanter. Hur kunde det ske? Allt var ju arrangerat i hemlighet? Rånet resulterar också i att de tre transportvakterna blir mördade.

Det blir en rån- och mordutredning med politiska komplikationer – diamanthandeln är ju viktig för landet – och med besvärliga relationer till Kubus kollegor. Varför ska juniordetektiven få ta hand om ett så viktigt fall? Och dessutom med mystiska fetischer och häxdoktorer i kulisserna.

Detektiv Kubu, smeknamnet för David Bengu, är huvudpersonen för ett flertal böcker av Michael Stanley. Författaren är i själva verket två personer, Michael Sears och Stanley Trollip, som tillsammans skriver under pseudonymen Michael Stanley. Båda är sydafrikaner, men boken utspelar sig i Botswana. ”Facets of Death” är nummer sju i serien, men den tar oss tillbaks till hur Kubus karriär startade inom polisen. Det är en ganska rättfram historia. Miljön är förstås exotisk, Botswana och en stor diamantgruva, som existerar i verkligheten, och i viss utsträckning afrikans stamkultur med häxdoktorer och förbannelser.

Det är en underhållande och lättläst bok. Visst undrar man hur det ska gå, visst blir man nyfiken på hur Kubu ska klara sitt nya jobb (och sin nya förälskelse i den undersköna arkivarien). Men det är lite på gränsen till en ungdomsroman. Det kanske inte är riktigt rättvist, för visst kan jag tänka mig att läsa en till bok om detektiv Kubu. Och bra mycket bättre än den andra botswanska deckaren jag läst.

(ISBN 978-1-913193-63-8)

3/5

Facets of Death, av Michael Stanley