Ibland är det ännu mörkare på Grönland än vad man tror — Mannen från Thule, av Mads Peder Nordbo | bokrecension deckare

Mannen från Thule, av Mads Peder Nordbo

Matthew Caves hjälper sin halvsyster och några av hennes vänner att ordna en helgutflykt till den övergivna byn Faeringehavn på Grönland. När han inte, flera dagar senare, har hört något av henne börjar han att bli orolig och ger sig av till den avlägsna byn, tillsammans med sin vän Tuparnaaq. Det enda de hittar är några övergivna saker och massor med blodspår. Men vart har de tagit vägen? Det finns ju absolut inget i den övergivna byn.

I en parallell historia håller amerikanska armén på 1990-talet på med militära experiment på sin bar i Thule för att göra soldater mer motståndskraftiga mot kyla. Man ger soldaterna ett piller som ska få dem att bättre uthärda låga temperaturer. Men försöken avbryts (eller gjorde de det verkligen?) när två att de tre försökspersonerna hittas skjutna och den tredje är försvunnen.

Mannen från Thule är en fristående fortsättning på Mads Peder Nordbos ”Flickan utan hud”. Huvudpersonen är samma, den danske journalisten Matthew Caves. Han är utsänd av sin danska tidning till Grönland. Hans ovanliga namn kommer sig av att hans far var en amerikansk soldat stationerad på Grönland, men fadern har varit försvunnen, förmodad död, i många år.

Det är på många sätt en fascinerande bok som ger en liten inblick i vad Grönland är, både geografiskt, kulturellt, politiskt och historiskt. Tillräckligt mycket för att man ska bli nyfiken. Har faktiskt Förenta Staterna en permanent militärbas där? (Jodå, fortfarande.) Finns det övergivna byar? Vad hände med färöingarna som kom hit? Fungerar familjer verkligen så?

Samtidigt dyker en del av historien ner i en så besynnerlig, för att inte säga absurd och grym berättelse att man har svårt att ta det på allvar. Det blir så groteskt grymt och osannolikt att boken tappar en del av sin dragningskraft. Det är visserligen en speciell region, men den delen av historien verkar helt ha tappat fotfästet. Du förstår nog vad jag menar när du läser boken.

För även om det är så, så är resten av boken så fascinerande att den tveklöst är värd att läsa. Inte så bra som ”Flickan utan hud” tyvärr. Det får räcka med läs denna gång.

(ISBN: 9789100175016)

3/5