Droger, våld och action-späckad hämnd i 70-talets New York — Ne mourez jamais seul, av Donald Goines | deckare recension

Ne mourez jamais seul, av Donald Goines

Paul Pawlowski är en fattig vit i 70-talets New York. En dag när han just vägrat ett mycket välbehövligt arbete på en tidning (de ville att han skulle skriva rasuppviglande historier) råkar han bli vittne till en brutal uppgörelse bland kriminella svarta. När polisen snart är i antågande flyr alla inblandade i bråket. En av de inblandade blir kvar, allvarligt skadad, på gatan. Paul hjälper honom in i bilen, en stor och lyxig Cadillac, och kör honom till närmsta sjukhus för att försöka rädda hans liv. Det blir upptakten till en virvlande historia om droger, stölder, bedrägerier, våld, och även en viss godhet.

Donald Goines var en amerikansk författare som levde ett kort och inte helt lätt liv. Född 1936 i Detroit och död, mördad tillsammans med sin hustru, 1974. Han levde själ ett inte helt ärligt och hederligt liv. Hen skrev ett flertal böcker om kriminella miljöer i USA, en del sannolikt baserade på verkliga personer. Jag läste Ne mourez jamais seul på franska. Originalets titel är Never Die Alone. Språket i boken är (uppenbarligen) ursprungligen menat att spegla den miljön som beskrivs. Det blir en underlig språkblandning på franska. Den hade utan tvivel varit bättre att läsa på engelska.

Det är mycket möjligt, kanske troligt, att boken speglar hur det verklige gick till i den kriminella världen i New York på 70-talet. Vem vet, kanske går det till så fortfarande? Det blir en serie våldsamma uppgörelser, dock tack och lov utan de mycket grafiska och detaljrika våldsbeskrivningarna som är populära i vissa av dagens deckare. Tempot är högt, verklig action-deckare (sedermera dito film), skurkarna riktigt skurkiga, hjälten, det finns det ingen, men Paul har ändå ett gott hjärta. En bok som var utmärkt underhållning men som varit bättre på originalspråket.

(ISBN-10: 2070405583, ISBN-13: 978-2070405589)

3/5

Ne mourez jamais seul, av Donald Goines