En oidentifierbar kvinna hittas i en golfbag, död — Born in a Burial Gown, av M.W. Craven | deckarrecension

Born in a Burial Gown, av M.W. Craven

En kvinnas kropp hittas i en grop på en byggarbetsplats, en grop som under dagen skulle fyllas med cement. Kroppen ligger i en golfbag. Kvinnan är uppenbarligen mördad. Avison Fluke får hand om fallet. Han har just kommit tillbaks i tjänst efter en längre sjukdom (borde han redan kommit tillbaks, eller lider han fortfarande av sviter från sin sjukhusvistelse?) och är på kant med alla, inte minst sina chefer, alla utom den lilla grupp poliser som han får sig tilldelad för utredningen.

Men vem är kvinnan? Hon har ingen identitetshandling, och ingen som liknar henne har rapporterats saknad. Vid obduktionen visar det sig att hon genomgått ett antal plastikoperationer. Hon var en vacker kvinna och var av allt att döma ännu vackrare innan operationerna, som snarare banaliserat hennes utseende. Så varför har hon låtit operera sig. Spåren leder till en familj som är känd som den lokala maffiaklanen, men när familjeöverhuvudet hittas brutalt mördar så klarnar inte dimmorna utan snarare tvärt om. Allt blir ännu mer oförklarligt.

Born in a Burial Gown är M.W. Cravens första bok i hans nya serie om polisen Avison Fluke. Hans tidigare böcker har handlat om polisen Washington Poe och Tilly Bradshaw. Precis som Poe är Avison Fluke en polis som inte riktigt går de vanliga vägarna och som inte har så lätt att inordna sig i en traditionell hierarki, men som har fantastisk talang för att omge sig med kompetenta personer och för att lösa brott.

Cravens skrivartalang är redan ypperligt illustrerad i hans tidigare böcker. Detta nya persongalleri är helt annorlunda men har ändå många likheter. Historien utvecklare sig med många stickspår som man tror ska leda någon vart, men som inte riktigt blir vad man trodde. Man dras obevekligt med i historien och fascineras av de olika personerna (t.ex. den unga obduktionsassistenten som är specialintresserad av insekter och som därmed gör ett avgörande bidrag till utredningen). Historien visar sig mer komplicerad och besynnerligare än vad man kunnat ana. Det är ytterligare en mycket läsvärd bok av MW Craven, med ett läs absolut.

(ISBN 978-1-47213-264-2)

5/5

Born in a Burial Gown, av M.W. Craven