Kanske ska man inte röra om för mycket i grumset? — Police at the Station and They Don’t Look Friendly, av Adrian McKinty | deckare bokrecension

Police at the Station and They Don’t Look Friendly, av Adrian McKinty

Det är 1988, tio år kvar på ”The Troubles” den värsta perioden i konflikten mellan katoliker och protestanter i Nordirland, mellan ”unionister” och republikaner. Mitt i allt detta är Sean Duffy en katolsk polis i den annars mycket protestantiska RUC, Royal Ulster Constabulary, Nordirlands poliskår.

En småkriminell droghandlare hittas mördad utanför sitt hem, uppenbart mördad. Han har en pil från ett armborst i kroppen. Men ingen har sett något, ingen har hört något, inte ens hans illegalt invandrade hustru som var hemma när det hände. Allt i Nordirland är våld, hot och framför allt dåligt väder. Polisöverheten tycker inte att det är värt att spendera särskilt mycket tid på att utreda en småhandlare i droger; att han skulle dö förr eller senare var ju självklart. Mest troligt förr. Men Duffy är en äkta polis, ett mord är ett mord. Men när han kommer under utredning av polisens interna utredningsorganisation för regelbrott och hans flickvän flyttar hem till sina föräldrar med deras nya barn blir det mörka ännu mörkare.

Men innan historien börjar kommer en prolog där Duffy gräver sin egen grav ute i skogen under övervakan av tre beväpnande män med ansiktsmask, inte glada över att Duffy lagt sin näsa i blöt i andras affärer.

”Police at the Station and They Don’t Look Friendly” är väl inte en särskilt slagkraftig titel kan man tycka. Men det behövs inte. Det är sjätte boken av Adrian McKinty om Sean Duffy, polis i Carrickfergus, strax utanför Belfast i Nordirland. Böckerna är så bra så vilken titel som helst duger. Police at the Station and They Don’t Look Friendly är lika storartad som de tidigare Sean Duffy-böckerna. Det är en fantastiskt intrikat historia med oväntade vändningar men nog fullständigt trovärdig. Det är en bok med en atmosfär som är en blandning av noir, dystert regn, mysterium och samtidigt något positivt. Duffy ger inte upp, tror trots allt på världen, trots vädret.

Slutligen är det en bok som i stora delar faktiskt bygger på verkligheten, precis som de tidigare Duffy-böckerna. Kanske inte exakt historien i sig, men hela ramen runt historien, och vissa av personerna, är en mycket levande och verklighetsnära uppmålning av den hemska inbördeskrigsperiod som kallades The Troubles. En påhittad historia med en sann historia invävd. Vissa av personerna i boken fanns i verkligheten. Man lär sig faktiskt en hel del om politiken och samhället under den tiden av den här bokserien. Och skriven men en fantastisk talang av McKinty. Lyckligtvis fortsätter serien, så vad som hände i graven han grävde låter jag vara osagt.

(ISBN 978-1-63388-251-1)

5/5