Mord längs spåret, när Sydafrika spårat ur — The Last Hunt, av Deon Meyer | deckare recension

The Last Hunt, av Deon Meyer

En man har hittats död längs spåret för en av världens lyxigaste järnvägslinjer, Rovos Rail från Kapstaden. Det första (slarviga) intrycket är att det är självmord. Personen har hoppat av tåget för att ta livet av sig. Men fallet hamnar så småningom på Benny Grissels bord, en polis i The Hawks, Sydafrikas elitpolis.

Men Grissel får konstiga instruktioner för utredningen. Nästan som om man inte vill att den ska komma någon vart. När obducenten hittar en avbruten knivspets i bakhuvudet på liket börjar dock självmordsteorin se mer och mer bräcklig ut. Men varför är det så mycket hemlighetsmaker runt dödsfallet? Ju längre Grissel kommer i utredningen, desto mindre angeläget verkar polismyndigheten tycka att det är.

Scenbyte.

Daniel Darret lever ett ensamt och stilla liv i Bordeaux. Han är visserligen inte alls någon ungdom, men han har tagit jobb som en lärling hos en man som reparerar antika möbler. Daniel njuter av att långsamt lära sig finsnickeriets konst. Och njuter av sitt stilla liv i Bordeaux. Men han heter egentligen inte Daniel. Och han är svart och kommer från Sydafrika.

En gång i tiden var han en viktig bricka i spelet om kampen mot apartheid. En krypskytt, upplärd av Sovjetunionen. (För den som läst Deon Meyer tidigare är detta en figur som är bekant.) Han trodde att han försvunnit, utan spår, från sitt förflutna. Men nej. En dag dyker en av hans gamla vapendragare upp. Han vill att Daniel ska utföra ett sista uppdrag för landet och friheten. Ett helt osannolikt uppdrag, av största politiska vikt. I Frankrike.

De två trådarna har förstås ett samband. Båda tar sitt ursprung långt tillbaks i tiden, under apartheidepoken. Och båda har direkta kopplingar till dagens korrupta politiker i Sydafrika.

I The Last Hunt (”Villebråd” på svenska, en inte helt lyckad översättning av titeln) knyter Deon Meyer ihop två av sina tidigare berättelsetrådar, den f.d. alkoholiserade men bohemiske elitpolisen Benny Grissel, med sitt komplicerade privatliv, och berättelser om vad som finns kvar av den väpnade kampen mot apartheid, på den tiden stödda av kommunismen i Sovjetunionen.

Som alltid med Deon Meyer är det en oerhört välskriven prosa, som är en glädje att läsa. Trots att många av personerna är märkliga och motsägelsefulla så fungerar det bra. Ett extra plus är att berättelsen till stora delar utspelar sig i Frankrike (som Meyer har en viss förkärlek för – jag träffade honom nästan en gång på en boklansering i Bordeaux; ”nästan” eftersom mina vingårdsbesök gjorde att jag kom tillbaks till staden för sent för att vara med på lanseringen).

Men trots detta så håller boken inte samma höga nivå som de flesta av hans tidigare böcker. Många av Benny Grissel-böckerna är rafflande och de tidigare mer fristående böckerna är ofta mycket fängslande. Det blir i alla fall ett läs med pluskant. Och under resans gång så får man, som ofta med Meyer, en god dos av känsla för historia, politik och samhälle i Sydafrika (utan att det känns påträngande).

(ISBN: ISBN-10: 1473614473, ISBN-13: 978-1473614475, svenska: ISBN 9789127173231)

4/5

The Last Hunt, av Deon Meyer