Året är 1949. Bernie Gunther driver ett hotell som han har kvar efter sin avlidna och mycket sörjda hustru. Gunther var tidigare polis, innan kriget, och har också livnärt sig som privatdetektiv i Berlin. Men nu är han en tämligen misslyckad hotelldirektör. Hotellet går på knäna. Kanske därför att det ligger på ett ställe dit inte många turister kommer, inte långt från ett tidigare koncentrationsläger. Så han överger hotellet och etablerar sig på nytt som privatdeckare, men i München, på säkert avstånd från Berlin, där han fortfarande har många ovänner.
En av Bernie Gunthers första kunder är en kvinna som ber honom att utreda sin mans försvinnande. Han har spårlöst försvunnit. Hon vill i själva verket inte alls hitta honom utan hon vill istället kunna få det bekräftat att han inte är försvunnen utan död. I efterkrigstiden är inte sådant särskilt enkelt. Ännu mindre när det visar sig att han spelat en viktig roll under kriget. Men är det något Gunther är bra på så är det att gräva i krigshistorien.
The One From the Other är Philip Kerrs fjärde bok om Bernie Gunther. De tre första utgör den berömda Berlintrilogin, March Violets, The Pale Criminal och A German Requiem. The One From the Other är en värdig efterföljare. Även om man inte tycker om historiska romaner så är dessa läsvärda. De är alla strålande noir-böcker i före-, under- och Efterkrigstyskland. The One From the Other skiljer sig en del från de tidigare i och med att det blir än mer dramatiska vändningar för Gunther själv.
Böckerna – för det är nästan oundvikligt att prata om dem som ett gemensamt verk – har även talangen att anknyta en liten aning till verkligheten. Vissa av personerna som figurerar i historien är sådana som verkligen funnits och spelat en roll i Krigstyskland. Men det är alltid på ett naturligt sätt, inte alls didaktiskt skriva-på-näsan. Spännande, stämningsfull, finurlig, trovärdig. Det är bara att fortsätta att läsa om Gunther.
(ISBN 978-0-14-311-229-7)