Två mysterier om avkommor som flätas ihop — A Dangerous Breed, av Glen Erik Hamilton | deckare bokrecension

A Dangerous Breed, av Glen Erik Hamilton

En av Van Shaws få vänner är Hollis. Hollis är en småskurk som smugglar diverse saker in och ut ur hamnen i Seattle. Van Shaw råkar komma förbi Hollis stora båt nere i hamnen en stormig natt. Hollis är upprörd och stressad. När Van Shaw kommer ombord förstår han varför. I båten ligger en allvarligt skadad man, en finsk sjöman. Eftersom Van Shaw tidigare var i armen kan han lite om att lappa ihop allvarliga sår, så med lite tape lyckas han fixa det värsta på finnen. Men för att överleva måste han snart få vård. Hollis vägrar att ta honom till sjukhus. Beror det på att finnen är olagligt i landet? Att han haft en smuggelaffär med Hollis? Ingen som vet. Men det finns en lösning. Hollis känner en läkare som bor på en ö ute i sundet. Hon är skyldig Hollis en tjänst, så de tar den allvarligt blödande finnen till ön.

Men det blir bara en kortvarig lösning. Hos läkaren finns även Bilal Nath, en storskur, tillsammans med sitt säkerhetsgarde. För att inte helt enkelt omedelbart döda Shaw, Hollis och finnen (plus deras familjer), vilket var plan A, tvingar Bilal Van Shaw att gå med på att hjälpa honom att stjäla en behållare från ett biotech-företag i Seattle. Shaw är nämligen mycket skicklig på inbrott, även om det är en bana han egentligen lämnat för länge sedan.

Van Shaw har nyligen också fått i sin hand ett brev som en gång var skickat till hans nu sedan länge avlidna mor. Hon dog när Shaw var liten. Så han växte upp hos och uppfostrades av sin morfar. Det var morfadern som lärde Shaw allt om hur man gör inbrott. Brevet gör Van Shaw nyfiken. Vad var egentligen historien om hans mor? Han vet egentligen inget alls om henne. Hans morfar sa aldrig något om henne. Kan brevet leda till att han får veta något mer. Kan han hitta avsändaren?

Dessa två historier vävs samman i Glen Erik Hamiltons femte bok om Van Shaw, A Dangerous Breed. Shaw är en före detta elitmilitär, en före detta hantlangare till sin morfar i skurkeriet som han ägnade sig åt. Nu försöker han anpassa sig till ett mer normalt liv i Seattle. Med stora svårigheter. Han blir hela tiden inblandad i olika besvärliga situationer, på grund av sina gamla bekanta eller nya, situationer där han får nytta av både sina inbrottskunskaper och sina erfarenheter som elitmilitär.

Som de tidigare Van Shaw-böckerna är A Dangerous Breed en mycket bra bok. Hamilton skriver enkelt men medryckande. Det är miljöer och personer som känns verkliga. Flera av figurerna som återkommer i böckerna är ofta på en tveksam sida av lagen. Men man kan ändå inte låta bli att ha en viss sympati för dem. Inte minst för Van Shaw själv, som inte riktigt kan lämna sitt svåra förflutna bakom sig.

I A Dangerous Breed blir de två historierna kanske lite väl långsökta och lite väl osannolika. De hade också kanske kommit bättre till sin rätt som separata historier med mer klarhet och kärna. Men boken är likväl något som jag absolut rekommenderar att läsa, så det blir förstås ett läs absolut, om än lite knappt.

(ISBN-10: 0062978527, ISBN-13: 978-0062978523)

4/5