När historiens och nutidens vägar korsas — The Crossing, av Matt Brolly | deckarrecension

The Crossing, av Matt Brolly

Man hittar ett lik på stranden i den lilla kuststaden Weston-super-Mare. Det är en äldre dam som inte bara är död utan även brutalt misshandlad. Bland annat har hon ett stort hål i ena foten. Bara några dagar senare sker det ett nytt mord. Denna gång är offret en präst som hittas död i ett biktbås. Även han har ett stort hål i ena foten. Eller snarare andra foten.

Detective Inspector Louise Blackwell får hand om de två morden. Hon har nyligen blivit förflyttad till Weston, som en följd av en tidigare brottsutredning, en massamördare som hon och en kollega till slut hittade i en avlägsen stuga. Blackwell sköt ihjäl mördare därför att hennes kollega ropade att han var beväpnad. Det bedöms som ett orättfärdigt skott, eftersom kollegan hävdar att han aldrig påstod att personen var beväpnad. Han blev befordrad i Bristol, Blackwell blev förflyttad till en småstad.

Men det är inte slut på morden i Weston efter dessa två. Snart dyker ytterligare två lik upp, lika illa misshandlade innan de dödades. Likaså med hål i kroppen. Men man hittar inget motiv och inga spår av mördaren. Och eftersom det inte blir några omedelbara framsteg är risken stor att Louises före detta kollega kommer att skickas in och ta över utredningen.

Matt Brolly (”paraplymannen”) har skrivit en hel serie böcker om DCI Lambert, alla med titeln ”Dead”-något. Between the Crosses är första boken i en ny serie av honom om DI Louise Blackwell. Brolly är en mycket skicklig författare. Som i sina tidigare böcker är persongalleriet i det stora hela trovärdigt och bra beskrivet. Man känner med Louise i eländet efter hennes förflyttning till den outsägligt tråkiga landortshålan. Prosan flyter fint och driver hela historien framåt.

Men det saknas lite för att få boken upp i toppklass. Dels är det en aning förutsägbart hur historien kommer att utveckla sig. Och läsare vet för övrigt från första början vem den skyldige är, om än inte varför (i och för sig inte i sig något problem). Men det som drar ner mest är den oerhörda grymheten, den diaboliska planen, som historien handlar om. Det är liknande i ”Dead”-böckerna. Det är en bottenlös grymhet – ett vansinne – som är grunden i historien. Det är i och för sig inte så att det blir groteska detaljer (som i en del skandinaviska deckare), men det blir lite överdrivet, onödigt och osannolikt groteskt. Men boken är så välskriven så att det blir likväl ett läs med pluskant.

(ISBN-10: 1542006155, ISBN-13: 978-1542006156, svenska ISBN 9789189450523 (ebok))

4/5

The Crossing, av Matt Brolly