Hur kan en mamma överge sin lilla baby i en barnvagn och bara försvinna? — Exiles, av Jane Harper | deckarrecension

Exiles, av Jane Harper

Aaron Falk, polis på avdelningen för finansbrott i Adelaide, kommer tillbaks till småstaden där han var för ett år sedan för att vara med på ett dop. Dopet blev aldrig av eftersom en av gästerna försvann, en mamma som hade en baby i en barnvagn. Barnvagnen upptäcktes övergiven på festivalen som samtidigt ägde rum i byn. Ett år senare är försvinnandet fortfarande olöst.

Den tonåriga halvsystern till det övergivna barnet vägrar att tro att mamman bara försvunnit, och ännu mindre att hon skulle tagit livet av sig genom att hoppa i sjön som ligger intill festivalen, vilket många tror hände. Den sjön hade tagit livet av en annan person många år tidigare som hittades drunknad efter vad man tror var en ”hit and run”-bilolycka. Har två personer omkommit på likande sätt – om nu båda är döda – av en slump? Eller finns det ett samband? Aaron Falk kan inte låta bli att undra över det konstiga försvinnandet.

Exiles är den tredje boken i serien av Aaron Falk och den femte boken av Jane Harper. Harper är visserligen ursprungligen från England (Manchester) men alla hennes böcker är genuint australiska. De bästa (se våra andra recensioner av Jane Harper) är storartade och fantastiska skildringar av natur och vildmark i Australien – utöver att vara mycket bra deckare. Några av dem är nästan mer fängslande för sina skildringar av den mycket speciella australiska naturen. Så inte Exiles.

Boken är en mer stillsam historia om en småstad, om familjerna som lever där, om ångesten och saknaden hos de som finns kvar efter att en person försvunnit. Det är inte en rafflande sidvändare utan snarare en bok som långsamt rullar upp ett sceneri med levande personer som försöker hanka sig fram i livet med de mer eller mindre svåra förutsättningar livet gett dem. Inte riktigt i nivå med Harpers bästa men likväl klart rekommenderad. Det blir fler böcker av Harper.

(ISBN-10: 1529098440, ISBN-13: 978-1529098440)

4/5

Exiles, av Jane Harper