Ett uppenbart familjedrama, eller handlar det om missiler? — Gun Street Girl, av Adrian McKinty | bokrecension deckare

Gun Street Girl, av Adrian McKinty

Två personer hittas skjutna i sitt hem. Det är det förmögna paret Kelly, som gjort sig en stor summa pengar på att äga en spel/vadslagningsfirma. All pekar på att det är deras son, Michael Kelly, som skjutit dem. Det var välkänt att han inte kom bra överens med sin far. När han sedan hittas avliden, av allt att döma efter att hoppat från en klippa till sin död, och man hittar ett brev som verkar vara en självmordsbekännelse, då förefaller allt klart och klappat.

Men Sean Duffy, en katolsk polis i den annars mycket protestantiska poliskåren i Nordirland, tvekar. Det verkar allt för enkelt och uppenbart.

Trots att allt synes uppklarat fortsätter Duffy att gräva. Det visar sig att Kelly har ljugit om sin bakgrund vid sina studier i Oxford. Det visar sig också att han var inblandad i en vapenklubb som ägnade sig åt historiska vapen, och kanske inte fullt så historiska. Han var också inblandad i en mystisk fest där en av deltagarna dog i en överdos. Eller var det inte en överdos? Och varför har aldrig någon riktig utredning gjorts av det dödsfallet? Kan det vara därför att vissa av festdeltagarna var söner till högt uppsatta politiker?

Duffy blir kontaktad av en MI5-agent, den brittiska interna hemliga polisen. De vill att han ska hjälpa dem med en utredning som verkar ha vissa gemensamma nämnare med de trådar Duffy dragit i. Agenten, The Gun Street Girl, gör sitt bästa för att övertyga Duffy.

The Gun Street Girl av Adrian McKinty är den fjärde boken i serien om Sean Duffy. Historien utspelar sig under ”The Troubles”, inbördeskriget (man kan inte gärna kalla det något annat) som sträckte sig över nästan trettio år, från 60-talet fram till 1998.

Som de tidigare Sean Duffy-böckerna är det en fantastisk bok. Den kombinerar en spännande kriminalhistoria, med en skrämmande tidsskildring och en mycket välskriven prosa. Adrian McKinty är en av de bästa författarna, när han skriver om Irland, eller på irländskt tema. Som de andra böckerna i serien finns det också mycket direkta kopplingar till verkliga händelser under The Troubles, i detta fall vapenhandel. I vissa fall kan sådant verka ansträngt, men McKinty får det att fungera bra och vara väl integrerat i historien. Kanske har det lite att göra med att det får en att tänka ”javisst ja, så var det, det där hände ju faktiskt i verkligheten”. Med andra ord, The Gun Street Girls är ytterligare en läs absolut av Adrian McKinty.

(ISBN-10: 1094081019, ISBN-13: 978-1094081014)

5/5

Gun Street Girl, av Adrian McKinty