En flicka kidnappad. Kanske. Kan man lita på en gangster? — The Bloomsday Dead, av Adrian McKinty | deckare bokrecension

The Bloomsday Dead, av Adrian McKinty

Michael Forsythe bor nu i Lima med ett bra jobb på ett hotell. Han kommer ursprungligen från Irland, men flydde som ung från eländet under inbördeskriget. Han kom till New York och blev del i ett våldsamt gangstergäng (se Dead I May Well Be). Han blev sedan informatör för FBI (se The Dead Yard) och lever nu under skyddad identitet ett hemligt liv i Peru. Men uppenbarligen inte hemligt nog. Två personer har tagit sig in på hans rum på hotellet och gör sitt bästa för att mörda honom. Men de är inte riktigt bra nog. Och eftersom han överlever, och så även mördarna, berättar de att de alls inte är där för att mörda honom. De har ett meddelande från Bridget Callaghan. Callaghan var en gång hans älskarinna, men blev Forsythes dödsfiende när han dödade Callaghans fästman. Hon har sedan dess inte upphört att försöka ta livet av Forsythe.

Meddelandet från Bridget är ett rop om hjälp. Hon är på Irland tillsammans med sin nu tonåriga dotter. Dottern har blivit kidnappad. Polisen står maktlös och handfallen. Bridget vill att Michael ska komma till Irland och hitta hennes dotter, innan kidnapparna tar livet av henne. Hon räknar med att ingen kan Irlands undre värld så bra som Michael. Om han hjälper henne så lovar hon att all gammal konflikt mellan dem ska bli glömd. Ska han ta sig till Irland och hjälpa Bridget att hitta dottern? Eller är det bara ytterligare ett finurligt trick för att försöka döda honom?

The Bloomsday Dead är Adrian McKintys tredje bok om Michael Forsythe, efter Dead I May Well Be och The Dead Yard. Varje bok är en fristående historia, men det är förstås en fördel att läsa dem i ordning.

I The Bloomsday Dead lämnar McKinty den amerikanska miljön i historien om Michael Forsythe och återvänder till sitt hemland. Det blir först en god dos Dublin, men huvuddelen av historien är förstås i Nordirland. Det är, i vanlig McKinty-ordning, en skickligt berättad historia. Ett stort bidrag är också miljöskildringarna från den irländska ön. Det blir en sorts noir-deckare, en genomgående mörk underton, med eländet, våldet och fattigdomen (utom för de framgångsrika gangstrarna) som bakgrund. Det är antagligen den sista i serien om Michael Forsythe, vilket är synd. En mycket läsvärd bok som får läs absolut.

(ISBN 978 1 84668 660 3)

5/5

The Bloomsday Dead, av Adrian McKinty