För att kämpa mot terrorister måste man kanske själv vara terrorist? — The Dead Yard, av Adrian McKinty | bokrecension deckare

The Dead Yard, av Adrian McKinty

Michael Forsythe var tidigare småskurk och ”enforcer” (”gorilla”) i en irländsk gangsterliga i New York. Men han blev tjallare och hjälpte polisen att fånga in ett flertal storgangstrar. (Läs om det i Dead I May Well Be) Nu lever han sedan fem år i FBI vittnesskyddsprogram under ny identitet. På besök i Spanien blir han inblandad i ett storbråk mellan brittiska huliganer och polisen. För att klara sig ifrån ett långt fängelsestraff i Spanien går han med på att hjälpa brittiska underrättelsetjänsten att infiltrera en irländsk terroristcell i USA.

Efter att mirakulöst ha räddat livet på dottern i familjen (en iscensatt händelse som höll på att sluta i katastrof) blir han accepterad som medhjälpare i den irländska familjen på USAs östkust, den familj som är kärnan i terroristgruppen. De planerar en serie terroraktioner i USA för att få stopp på den fredsprocess som är på god väg att leda till stopp på kriget i Nordirland. Men hur ska han kunna fortsätta att hålla sin verkliga identitet dold när det börjar rota i hans bakgrund? Och hur ska han kunna hålla sig kvar i cellen utan att själv bli aktiv terrorist? Eller blir han det?

The Dead Yard (verkar tyvärr inte finnas på svenska) av Adrian McKinty är en fristående fortsättning på Dead I May Well Be om irländska flyktingar, irländska kriminella och irländska terrorister i USA. Precis som den första boken i serien är den rafflande, välskriven och intressant även som en illustration av skeendena i Nordirland i slutet på 1900-talet.

Det är en bok i högt tempo, med ett ganska mörkt perspektiv, som väl speglar den desperation som måste funnits hos de som genomlevt tiden i Nordirland. Våldet finns där alltid, men trots allt även godheten och hoppet, med en viss dos fatalism. En välskriven bok som kanske lite töjer på gränserna med några av våldsamheterna (i likhet med Dead I May Well Be), men som är eminent läsvärt, klart mer så än hans mer framgångsrika helt amerikanska historia The Chain, som rönt långt större kommersiell framgång (men även den var bra). Med andra ord, läs absolut, knappt.

(ISBN-10: 0743499484, ISBN-13: 978-0743499484)

4/5

The Dead Yard, av Adrian McKinty