När grymheten, och historien, spårar ur — The Controller, av Matt Brolly | deckarrecension

The Controller, av Matt Brolly

I en liten stad i USA utspelar sig ett gisslandrama. Gisslantagaren har redan dödat en polis i dramat och kräver att få prata med Samuel Lynch. Om villkoret uppfylls så överlämnar han sig. Samuel Lynch är en före detta FBI-agent. Han tvingades lämna FBI för sex år sedan, som en följd av att hans son försvann och att han blev besatt (tyckte ledningen) av utredningen av The Railroad, organisationen som han menar är ansvarig för sonens försvinnande, men som ingen annan tror finns.

Lynch hämtas av FBI-agenter och tas till gisslandramat. Men han förstår inte varför, han har aldrig någonsin tidigare haft kontakt med gisslantagaren och vet inte vem det är. Gisslantagare lämnar över sig till polisen och förs till en hemlig FBI-bunker. Kvar på brottsplatsen finns gisslanfamiljen. Alla med huvudena avhuggna.

Precis när Lynch ska börja förhöra gisslantagare, tillsammans med utredningens ledare Sandra Rose, stormas den hemliga bunkern. Det är inte en fritagning utan en eliminering. I stort sett alla i bunkern dödas, inklusive fången, utom Lynch och Rose som lyckas klara sig.

Hur var det möjligt för någon utomstående att storma en hemlig FBI-bunker? Är någon inom FBI i själva verket inblandad?

Matt Brolly har tidigare skrivit en serie böcker om DCI Lambert i England. Redan i de böckerna präglades morden av en sällsynt grymhet. I den här boken, The Controller, går det helt över styr. Brolly har förflyttat sin berättelse till USA. (Amerikanska historier tenderar att sälja bättre på hemmamarknaden.) Han har också skruvat upp grymheten och ondskan flera snäpp. Det handlar här om en oändligt mäktig kriminell organisation, The Railroad, ledd av ”The Controller”, en helt samvetslös och maktgalen rikeman. Den enda som begriper att The Railroad existerar är hjälten, Samuel Lynch, så småningom uppbackad av med-hjälten Sandra Rose. (Detta lär vara första boken i en serie om paret.)

Det blir en historia som liknar de sentida Bond-filmerna. En kamp mellan en gränslös ondska och världsomstörtande intriger, mot någon som kanske kan rädda världen, kryddad med massor med oförklarad (och omotiverad) grymhet. Och på samma sätt som i Bondfilmerna gör det att det hela blir mer tradigt groteskt än underhållande. Har de glömt att deckare (och Bondfilmer) faktiskt handlar om underhållning?

Men Brolly har en stor talang för att skriva. Man läser sida efter sida för att se hur det ska gå. I alla fall i första halvan innan det spårar ur lite för mycket. Men det blir inte mer än ett knappt läs i alla fall. Man kan ju hoppas att Brolly med tiden fokuserar mer på sin skrivtalang och hittar mer spännande och lågmälda teman, istället för dessa absurda våldshistorier. Han har ett fantastiskt tempo i sin utgivning och skrev nyligen också The Crossing, som lider av samma problem (se recensionen). Jag tror att det får bli en paus ett tag med Brollys böcker, även om de är skickligt skrivna.

(ISBN-10: 0995774773, ISBN-13: 978-0995774773)

2/5

The Controller, av Matt Brolly