Varför tog hon sitt liv när hon höll på med ett av sina största nyhetsreportage? — Rain Dogs, av Adrian McKinty | deckarrecension

Rain Dogs, av Adrian McKinty

Carrickfergus är en grå förstad eller snarare grannstad till Belfast i Nordirland. Där finns ett gammalt ”slott”, Carrickfergus Castle. Idag är det mest en ruin men inte desto mindre en populär turistattraktion. En morgon hittas en kvinna död inne på slottsgården. Av allt att döma har hon tagit sitt eget liv genom att klättra upp i slottstornet och sedan hoppa ner. Polisinspektör Sean Duffy kallas in för att ta en titt även om det verkar uppenbart. Ingen kan ta sig in eller ut över murarna när slottsporten är stängd och hon hittades av slottsvakten när han öppnade på morgonen. Klappat och klart, som självmord.

Men Sean Duffy – som sällan rättar in sig i ledet – är inte övertygad, även om han inte kan inse hur det kan ha hänt. Så han börjar med att riva i vad kvinnan gjorde innan hon dog. Hon var journalist och arbetade på ett projekt som ledde henne in på spår av korruption och maktmissbruk i de högsta politiska kretsarna. Förstås. Tar man livet av sig när man just håller på att göra sitt livs scoop?

Adrian McKinty har skrivit en hel serie böcker om Sean Duffy, katolsk polis i den annars mycket protestantiska poliskåren i Nordirland, Rain Dogs är en av dem. Varje morgon när han tar bilen till jobbet kontrollerar han först att det inte finns någon bomb med kvicksilverutlösare under bilen. Man kan aldrig så noga veta. Boken utspelar sig alltså under den svartaste perioden i Nordirland, när konflikten mellan de två politiska/religiösa lägren var som värst. Boken är därmed ett fascinerande tidsdokument.

Adrian McKinty har en fantastisk talang för att konstruera spännande och ofta dessutom kluriga historier. Det är inte första gången han nuddar vid ”låsta rummet”-mysterier. Men inte bara det. I serien om Sean Duffy finns det nästan alltid en direkt koppling till verkliga händelser under Nordirlands svarta period, vilket ger en stark extra krydda till serien om Sean Duffy. Ett stort nöje att läsa.

Adrian McKinty har också skrivit ett flertal andra böcker. Han fick (äntligen) stort internationellt erkännande med sin bok The Chain, som är en helt annan typ av historia, mer action och amerikansk kriminalitet.

Ytterligare en serie är den om Michael Forsythe, en irländare som flytt misären och eländet i Nordirland och etablerat sig som gangster i New York, mer i den ”hårdkokta” stilen men även mycket bra. Men serien om Sean Duffy är bäst.

(ISBN 979-1-09-408102-1)

5/5

Rain Dogs, av Adrian McKinty