Sexuellt våld och konspirationer i oväntad tappning — The Whole Truth, av Cara Hunter | deckarrecension

The Whole Truth, av Cara Hunter

Polisen blir ombedd att komma till ett möte med rektorn på Oxford-universitetet. Varför är ganska oklart. Med på mötet är förstås rektorn och polisen, men även en av skolans stjärnstudenter. Det visar sig att rektorn ville diskutera ett fall av sexuella trakasserier, försök till våldtäkt, på skolan och polisen sneglar på den unge studenten, onekligen en kraftig man som skulle kunna ha för mycket adrenalin och egenkärlek. Men så är det inte. Det är den unge studenten som säger sig ha blivit utsatt för ett våldtäktsförsök. Det är ingen mindre än en av skolans mest framstående lärare och forskare som är den förmodade gärningskvinnan. Den briljante Detective Inspector Adam Fawley får själv ta ledningen i utredningen för att hantera den delikata situationen.

The Whole Truth är bok nummer fem i serien om Adam Fawley och hans team vid Oxfordpolisen. Cara Hunter har skapat en mycket framgångsrik deckarserie. Några av hennes tidigare böcker i serien har varit enastående bra. Upptakten i den här boken sätter onekligen saker på sin spets och gör redan från början att läsaren (och poliserna) får ifrågasätta sina förutfattade meningar.

Boken är i de flesta delar en verkligt väluttänkt historia i klassiskt engelsk ”police procedural”-snitt. Men inte riktigt på samma nivå som hennes bästa böcker. Och åter igen så tryfferas boken med ”kopior” av diskussioner på sociala medier, diskussionsforum, SMS-dialoger, polisprotokoll, radiointervjuer med mera, en teknik som jag inte tycker tillför något till historien utan mer är en distraktion i de flesta fall. I vilket fall, en klart läsvärd bok, men hoppas att Hunter återkommer i toppform i nästa bok.

(ISBN 978-0-241-98513-7)

3/5

The Whole Truth, av Cara Hunter